Delfi.lt: Kaune dirbančios padavėjos poelgis sugraudino dešimtis tūkstančių lietuvių

2017.06.19. Mindaugas Laukagalis, delfi.lt

Penktadienį feisbuke pradėjo plisti įrašas apie padavėjas, pavaišinusias skurstantį senolį sriuba. Ji sako nesitikėjusi tokios visuomenės reakcijos ir teigia, kad šiuo gestu tiesiog norėjo padėti nepasiturinčiam senjorui.

Feisbuko įrašas, kurį socialiniame tinkle paskelbė gretimais sėdėjusi Kaune esančios kavinės „Višta puode“ klientė, susilaukė gausaus internautų dėmesio: juo pasidalijo pusšešto tūkstančio lietuvių, dar 54 tūkst. internautų paspaudė „patinka“.

Sako, kad senoliui sriubą nupirko už savus pinigus

Restorano padavėja Eglė Martinkevičiūtė, kuri su kolege Odeta Kaselyte ir sušelpė senoliui lėkštę sriubos, pasakoja, kad aprašytas senjoras, kaip ir bet kuris kitas klientas, ramiai prisėdo prie staliuko ir laukė padavėjos. „Daviau jam meniu, – istoriją pradeda padavėja, – ir jis paprašė sriubos. Aš jam pasiūliau sultinį su vištiena. Po kurio laiko kolegė jam nunešė įrankius, o aš atnešiau sriubą ir pintinę duonos.

Jis man jau norėjo tiesti pinigėlius, bet aš pasakiau, kad jį pavaišinsime, nes tikrai mačiau, kad tam žmogui yra labai sunku. Juo labiau, jis prieš kelias minutes buvo pasakęs, kad eitų namo, bet neturi kur. Manau, kiekvienas būtų padaręs taip pat. Ta moteris, kuri viską nufotografavo, sėdėjo šalia, prie gretimo staliuko.

Aš mačiau, kad tas senolis labai sunkiai laiko tuos kelis centus savo rankoje, man buvo labai sunku į jį žiūrėti. Mačiau, kad tai – senas žmogus, negalėjau kitaip pasielgti.“

Mergina sako, kad tai padarė savo iniciatyva – sriubą nupirko ir už ją sumokėjo pati.

Gretimais sėdėjusiai restorano klientei įkėlus nuotrauką į feisbuką ji žaibiškai ėmė plisti. E. Martinkevičiūtė sako, kad po įrašu būta ir neigiamų komentarų. „Kai paskaičiau žmonių komentarus, kad čia tiesiog pigi reklama, kad mes pasisamdėme senuką… Žiauru skaityti tokius komentarus ir liūdna, kad žmonėms sunku patikėti, kad kažkas gali tiesiog paimti ir be jokios minties nupirkti žmogui sriubos. O tie visi pikti komentarai, net nežinau, ką apie juos pasakyti“, – kalba padavėja.

Tačiau tokiu dėmesiu ji, kaip pati sako, buvo maloniai nustebinta. E. Martinkevičiūtė sako nemaniusi, kad ši istorija taip išpopuliarės ir teigia apie tai net negalvojusi.

„Draugai, kolegos labai palaikė, sakė, kad gera dirbti su tokiais žmonėmis. Kitą dieną iškart paskambino mūsų savininkas, sakė, kad labai dėkoja, kad esam šaunuolės“, – dieną po įvykio mena mergina.

Teigia skatinantys tokį elgesį

Restorano vadovė Viltė Žuromskaitė sako, kad padavėjai už šį poelgį bus atsidėkota, tačiau prideda, kad šis atvejis – ne išskirtinis. „Visi mūsų darbuotojai yra geros širdies ir laikosi panašios pozicijos. Skatiname panašų elgesį protingai, kad nebūtų nueita į kraštutinumus, nes panašiais atvejais viskas padengiama įmonės lėšomis. Esam tokia įstaiga, kuri neskaičiuoja gramas į gramą, esame humaniški tokiais atvejais. Jeigu tikrai reikia žmogui, jeigu tai tikrai sprendžia kažkokią situaciją, mes esame už, nors ir įmonė kartais pati save nusiskausmina.

Būdavo tokia senolė, kuri ateidavo, nežinau, ar ji bėra gyvųjų tarpe, bet mes jai padėdavome, kolektyvas ir namo palydėdavo, nes jai būdavo sunku pačiai vaikščioti. Tokių atvejų yra. Dar buvo organizuojamas projektas su „maltiečiais“. Mes nesam abejingi tai visuomenės daliai“, – kalba.

Ji taip pat teigia, kad internautų reakcija maloniai nustebino: „Nustebome, kad žmonės taip reaguoja. Džiaugiamės, kad toks elgesys susilaukia tiek dėmesio. Džiugu, kad žmonės tai yra ne bloga naujiena, o gera. Žmonės yra empatiški tos socialinės grupės atžvilgiu.“

V. Žuromskaitė teigia, kad kitos maitinimo įstaigos taip pat gali padėti skurstantiems: anot jos, daug geros kokybės maisto restoranuose yra išmetama, todėl resursų tam tikrai yra. „Tikim, kitos įmonės, pamačiusios šią žinią, pagalvos „o kodėl ir mums to pačio nepadaryti, aš irgi kažką galiu keisti ir galiu padėti.“

„Po žinutės buvo daug užklausimų, ar darysim kokią nors akciją, kad būtų į patiekalo kainą įskaičiuota ir porcija kitam žmogui. Vilniuje jau buvo daroma panaši akcija su kavos puodeliais. Šiuo metu galvojam, kaip tai spręsti“, – planuoja ji.

Restorano vadovė sako, kad internetinėje erdvėje visuomenės susidomėjimą restoranas pajuto, tačiau realybėje – didesnio dėmesio kol kas nesusilaukė. „Bet šią savaitę stebėsime klientus, nes visada klausinėjame, iš kur jie apie mus sužinojo, kodėl atėjo, todėl žiūrėsim, kaip bus dabar“, – kalba.

Netiki, kad tai – inscenizuotas įvykis

Marketingo strategijos specialistas Linas Šimonis sako, kad feisbuke įrašui išpopuliarėti padėjo jo sentimentalumas: „Pradėkime nuo to, kad tai yra graudinanti, sentimentali istorija. Tai nėra labai įprasta, visi mano, kad verslininkai yra kažkokie tai banditai, kurie taikosi atimti iš žmonių paskutinį centą. Visi šiuo įrašu dalinosi, nes norėjo pasakyti ačiū.

Tai nėra išskirtinis atvejis Lietuvoje, teigiamų dalykų skleidimas populiarėja. Ypač feisbuke paspausti „patinka“ nėra taip sudėtinga. Pavyzdžiui, jau kelis metus galime matyti, kad populiaru pasakyti „ačiū“ policininkams, kurie padeda žmonėms bėdoje. Panašūs įrašai irgi paplinta. Lietuvoje tendencija, kad geros naujienos irgi sklinda, yra.“

L. Šimonis tiki, kad šis įrašas prisidės prie panašaus elgesio skatinimo ir ateityje. „Ir teigiami, ir neigiami dalykai skatina atitinkamą žmonių elgesį. Galbūt daugelis žmonių prisimins tai labai trumpai, bet pasąmonėje tie geri dalykai užsifiksuoja. Galima sakyti „lašas po lašo ir akmenį pratašo“. Daug panašių įrašų formuoja žmonių nusistatymą, kokie dalykai yra geri, kokie blogi, kaip reikia daryti, kaip nereikia.

Prisiminkime neseniai įvykusį lūžį Lietuvoje, kai buvo pradėta kovoti prieš „kelių gaidelius“. Visuomenė pasidarė pakankamai nepakanti tiems „gaidukams“. Ir ką mes matome šiandien statistikoje – labai pavyko sumažinti žuvusių avarijose statistiką. Labai. Tas sakymas visuomenei, kad neleiskime girtiems sėsti prie vairo, kad pamatę keisčiau važiuojantį skambinkime, lašas po lašo tokie dalykai prisideda“, – samprotauja marketingo specialistas.

Dalis internautų tiki, kad ši istorija – netikra, o įvykis buvo suplanuotas iš anksto kaip restorano marketingo triukas. Tačiau L. Šimonis sako, kad tokio scenarijaus tikimybė nėra didelė. „Aš nematau labai daug pliusų restoranui taip elgtis. Taip, galbūt į jį geriau žiūrima, bet iš kitos pusės, jeigu jį užplūs tokie žmonės, restoranui bus blogai. Kad būtų specialiai restorano suorganizuota, tikrai nėra didelė tikimybė. Tai nėra restoranui norimas klientas“, – teigia jis.