Linas Šimonis

Vadovams ir savininkams: marketingo strategijos konsultacijos.

  • Straipsniai
  • Žiniasklaidoje
  • Konferencijų organizatoriams
  • Žiniasklaidai
  • Kontaktai

Ar verta Lietuvoje skatinti gamybą?

Pasižiūrėkite į savo mobilųjį telefoną. Su kokia šalimi jis asocijuojasi?

Kas antram skaitytojui tai turėtų būti Nokia ir Suomija.

Retas iš Nokia turėtojų pagalvojo apie Kiniją. Nors greičiausiai telefonas pagamintas būtent ten.

O kuri šalis daugiau laimi iš telefonų – ta, kurios įmonei priklauso stipriausias pasaulyje mobiliųjų telefonų brand’as, ar ta, kurioje jie gaminami?

Garantuoju, kad Suomija. Kinijai ir jos gyventojams lieka tik trupiniai.

Panašiai ir su visomis kitomis prekėmis. Daugiausia laimi ne ta šalis, kurioje prekė yra gaminama, bet ta, kurios įmonei priklauso gaminio brand’as.

Tai kodėl Lietuvoje tiek daug kalbama apie gamybos skatinimą?

Sovietinio mąstymo reliktas

Meilė gamybai yra paveldėta iš sovietinių laikų.

Deficito eroje galėjai parduoti bet ką, užtekdavo tik pakenčiamai pagaminti.

Deja, daugumos gamybos įmonių vadovų ir valstybės valdininkų mąstymas nuo tų laikų nepasikeitė. Vis dar manoma, kad gamyba – tai kažkas švento ir skatintino. Jiems sunku suvokti, kodėl Nike neturi nė vienos (!) nuosavos gamyklos.

Lietuvoje vis dar giliai įsišaknijęs mąstymas, kad vertingiausia – gaminti. Ir tik po to belieka surasti, kur „realizuoti produkciją“.

Ta „produkcijos realizavimo“ frazė kartu su įpročiu vietoj „parduoti“ naudoti žodį „prekiauti“, yra seno, neefektyvaus mąstymo išdava.

Jei gamybos vadovu paprastai būna patyręs technologas, tai marketingui vadovauti neretai paskiriama kokia nors dvidešimt dvejų metų tik ką universitetą baigusi mergaičiukė.

Neturiu nieko prieš jaunus žmones. Tačiau patirtis rodo, kad mažiau sėkmingose įmonėse tokias atsakingas pareigas dažniausiai užima neseniai mokslus baigę „vadybininkai“, mokantys daug „gudrių“ užsienietiškų žodžių (jų išmoko iš profesorių universitete), bet neturintys praktinės patirties.

Klasikinis tokios situacijos pavyzdys – mano minėtoji Čečeta. Savininkai – puikūs technologai, bet svarbiausiai įmonės daliai – marketingui – pasisamdė jaunutę nepatyrusią mergaičiukę. Finalą žinote.

Gamyba ar marketingas?

Utenos trikotažas, Šatrija, Lelija, Vilkma, kitos Lietuvos lengvosios pramonės įmonės. Pasiūlykime jų savininkams savo gamybos įmonių akcijas iškeisti į 10 % Nike akcijų… Ar jie sutiktų? Ar jie sutiktų savo gamyklas iškeisti tik į vieną vienintelį dalyką – pavadinimą Nike?

Kas daugiau uždirba – ar Audimas, siuvantis Nike aprangą, ar Nike, ją pardavinėjantys?

Tai kodėl Lietuvoje taip garbinama gamyba?

Kodėl keturios raidės yra vertingesnės už visas Lietuvoje esančias lengvosios pramonės gamyklas?

Jei atsakymas į pastarąjį klausimą akivaizdus (nes Nike yra stiprus brand’as), tai į klausimą „kodėl Lietuvoje skatinama gamyba, o ne stiprių brand’ų kūrimas“, atsakyti sudėtingiau. Vienintelė mintis – sustabarėjęs mąstymas ir naujų pasaulio realijų nesuvokimas.

Šiuolaikiniame pasaulyje svarbiausias žodis yra „parduoti“, o norint parduoti daug ir pelningai, svarbiausia užduotimi tampa sukurti stiprų brand’ą.

(Stiprų brand’ą, o ne prekių ženklą, nes prekių ženklas tėra juridiškai saugoma brand’o vizualioji išraiška – užrašas, spalvos. O brand’as – tai prekės ženklas, sukeliantis pirkėjui atitinkamas asociacijas ir norą isigyti būtent tą produktą, net ir mokant už jį daugiau. Ponai kalbininkai, neklaidinkite visuomenės, taisydami žodį „brand“ žodžių junginiu „prekės ženklas“, o suraskite kitą, patogų lietuvišką žodį.)

Marketingas sukuria stiprius brand’us

„Inovacijos ir marketingas yra dvi, ir tik dvi pagrindinės įmonės funkcijos. Marketingas ir inovacijos sukuria rezultatą, visa kita yra sąnaudos“, – taip sakė Peter Drucker, vienas iš garsiausių šiuolaikinio įmonių valdymo guru.

Inovacijos – padaryti kitaip, nei yra pas konkurentus, marketingas – sukurti tai inovacijai stiprų brand’ą.

Inovacijos ir marketingas – būtent šios dvi sritys turi sulaukti didžiausio skatinimo iš valstybės pusės. Valstybei labiau apsimoka turėti įmones su stipriais brand’ais, nei su stipria gamyba.

Bėda, kad daugumos gamybos įmonių vadovų yra gamybos, o ne marketingo specialistai, ir į visiškai nesuprantamą sritį – marketingą – jie nekreipia dėmesio ir neinvestuoja nei savo laiko, nei įmonės pinigų.

Kada verta investuoti į gamybą

Į gamybą verta investuoti dviem atvejais. Pirmuoju – kai prekių transportavimas neracionalus arba negalimas (sakoma, kad cemento tiesiog neapsimoka vežti toliau, nei 500 km), nors ir šiuo atveju šiandien statyti antrą cemento gamyklą Lietuvoje būtų kvailystė – kol kas visada, beveik visada pigesnio cemento galima atsivežti iš Baltarusijos.

Antruoju – kai gamybos technologija yra itin unikali ir konkurentai nesugeba ilgą laiką jos nukopijuoti ar pakeisti kitokios technologijos produktais. (Inovacijos!)

Bet net ir sukūrus inovatyvų produktą, norint užsitikrinti sėkmę, reikalingas stiprus brand’as, nes šiuo atveju kovojama su senos kartos produktu.

Pavyzdžiui, mp3 nešiojamąjį grotuvą pirmieji sukūrė Creative (inovacija), tačiau didžiausią naudą iš to gavo Apple – nes jų mp3 grotuvo iPod marketingu užsiėmė pats Apple vadovas Steve Jobs – vienas geriausių šių laikų marketingo strategų. Įmonė, kurios pagrindinis koziris – marketingas, gavo keliasdešimt, o gal ir kelis šimtus ar tūkstančius kartų daugiau naudos, nei įmonė, užsiėmusi inovacijomis, bet neinvestavusi į tinkamą marketingą.

Puikus pavyzdys mūsų mokslininkams, kaip be tinkamo marketingo inovacijos neduoda rimtesnės naudos.

Valstybei naudinga skatinti brand’ų kūrimą

Naujų technologijų kūrimas, inovacijos turi būti valstybės skatintina veikla. Valstybė gauna iš to naudą.

Tačiau dar labiau skatintina veikla turi būti stiprių brand’ų kūrimas. Nes tai duoda dar didesnę naudą valstybei ir visiems jos piliečiams.

Ne naujų baldų fabrikų ir ne naujų siuvyklų kūrimas turi būti skatinamas, o naujų Ikea ar Nike atsiradimas Lietuvoje. Tegul kiti nori mums pigiai pagaminti, o mes sudarykime sąlygas mūsų verslininkams sukurti naujus brand’us ir gauti keliasdešimt kartų didesnius pelnus, nei iš siuvimo ar drožinėjimo.

Štai kodėl Lietuvoje turi būti skatinama ne gamyba, o stiprių brand’ų kūrimas.

Ačiū iš anksto, kad dalinatės su savo draugais Facebook'e:

Linas Šimonis | 2008.10.29.

Diskusija

  1. Remigijus Gineitis says

    2009.02.09 at 22:03

    Absoliučiai sutinku, su straipsnio pagrindine idėja. Taikliai rašote. Iš tikro, turime perteklių “meilės gamybai” arba “tikėjimo stabais” (t.y. tuo, ką galima “pačiupinėti”). Átariu, kad kalti ne tik sovietiniai laikai, bet ir prekybos tradicijų naikinimas nuo Žečpospolitos padalijimo laikų :) Tais pačiais sovietiniais laikais vengrai iki 30% biudžetų skirdavo reklamai ir įpakavimui, t.y. kelis kartus daugiau, nei šiandieninės kapitalistinės Lietuvos gamybininkai. Nesuabsoliutinčiau, kad visas pajėgas reikėtų mesti prekiniams vardams (taip siūlau lietuvinti “brendą”), bet daugiau svorio skirti rinkodarai – gyvybiškai būtina. Kitaip liksime aukštos kvalifikacijos specialistų kraštu, kurių paslaugomis žavisi… tik jie patys :)

  2. Evaldas Šalkauskas says

    2009.02.11 at 16:03

    Labai gerai, kad Lietuvoje mes vis dar randame gamybos specialistų, kurie tą gamybą sugeba vystyti. Pažiūrėkime, kokie žmonės išeina iš universitetų: teisininkai, vadybininkai, ekonomistai… 99 proc. jų apie techniką ir kažko gamybą nusimano tiek pat, kiek mano senelis apie pc. Tačiau nenoro tobulėti ir taikyti naujovių problema čia įsišaknyjusi labai labai giliai. Paieškokime savo valdžioje žmogaus, kuris galėtų imtis pačios Lietuvos įvaizdžio stiprinimu. Manau, tai labai svarbus dalykas, norint priartėti bent žingsneliu prie užsienio valstybių. Tokių nelabai atsiranda… Tad mes negalime tikėtis, kad seimas ar kita institucija pradės skatinti marketingo ir inovacijų plėtrą organizacijose. Galimybiu gilinti žinias kad ir Lietuvoje yra nemažai, pradedant nemokamais seminarais, baigiant profesionaliais konsultantais. Bet gal problema yra tame, kad gamybos įmonių vadovai nemato naudos, gal būt juos tiesiog tenkina dabartinė situacija…

  3. Aurius Dačkus says

    2009.02.24 at 10:50

    O ką daryti paprastam žmogui, kuris turės laukti kol Lietuvoje atsiras tokių kompanijų? MLM, tinklinis marketingas. Mano galva tai vienintelė išeitis, tuo labiau, kad dabar MLM-2 vyksta išimtinai tik per internetą. Kokia autoriaus nuomonė apie tai?

  4. Remigijus Janulevicius says

    2009.02.24 at 12:05

    Straipsnio autorius tik is dalies teisus. Jis visai neatsizvelgia i toki dalyka : kas lt zmonems is to, jei kazkos verslininkas sukurs preke ir ja gamins, kad ir Kinijoje. Pelna gaus verslininkas, bet ne paprasti lt zmones. Gaminant savo salyje nebloga preke ir ja eksportuojant, galima daugiau valstybei bei jos gyventojams suteikti. Darbo vietos; zmones su algomis, kurias gali isleisti perkant, kad ir kita lt preke ir t.t. taigi vyksta tarytum grandis ir pinigai cirkuliuoja,

  5. Indre Andruskaite says

    2009.02.26 at 14:34

    Sutinku, kad Lietuvoje marketingas dar nelaikomas ypač svarbiu dalyku, bet nemanau, kad jaunas marketingo specialistas tokia jau blogybe. Sakyciau, gamybos kultas kyla butent is “protingu dedziu”, kurie negirdejo zodzio brand’as ir vis dar galvoja, kad verslo esme “gaminti” ir “prekiauti”. Gal jauniems specialistams tik truksta veiksmu laisves, kad butu realizuotos naujos idejos.

  6. Reda Barkauskaitė says

    2009.04.17 at 13:04

    Absoliučiai sutinku, kad Lietuvoje visų pirma reikia formuoti stiprų “brand’ą”, o ne skatinti gamybą.
    Gamyba, manau, slidokas reikalas Lietuvoje. Valstybė per maža ir per silpna, kad leistų sau užsiimti automobilių, erdvėlaivių ar dar kažkokių masiškų daiktų gamyba.
    Miltai – gal ir gerai, duona – irgi, bet prisipažinsiu, kad dabar neatsimenu nei vieno miltų gamintojo. Smarkiai pagalvojusi gal ir ką atkapstyčiau, bet… Kalbant apie telefonus – išvardinčiau kelis. Apie mašinas – irgi.
    Bet gero lietuviško vardo visame kame – nežinau.

  7. Linas Kurtinaitis says

    2009.08.13 at 23:01

    Nuo 2009.02.10. laukiame kazko naujo,kazko neatrasto,tiesiog idomaus straipsnio….Nera…Kazkas negerai….Krize ? O gal bankrotas beletristiniam tusciazodziavimui ???

  8. Linas Šimonis says

    2009.08.17 at 13:28

    Ne, laiko trukumas krizeje – visiems reikia suspeti gelbeti pardavimus… O naujas straipsnis bus tuoj pat.

  9. Benas says

    2013.03.16 at 02:12

    Brandas yra svarbu,bet paziurekim i Vokietija,ten gamyba tebevyksta,Vokietija yra antra didziausia eksportuotoja Pasaulyje po Kinijos ir Vokietijos ekonomika gana gerai laikosi,tempia visos ES ekonomikos statistinius rodiklius.Vien sukurtais prekiniais zenklais salis gyva nebus,zmonems reikia uzimtumo,reiskia reikia kazka veikt.

  10. Linas Šimonis says

    2013.03.16 at 02:45

    Vokietija pati yra didžiulis brendas, ir už viską, kas ten pagaminta, pirkėjai pasiruošę mokėti gerokai daugiau, nei už daiktą, pagamintą Turkijoje, Kinijoje ar Lietuvoje. Jei Lietuva kokiais nors gaminiais garsėtų, ir juos gerai pirktų už gerokai didesnę, nei įprasta kainą – vystykime tą gamybą. O kol nėra, gamybą reikia vystyti tik tiek, kiek tai tarnauja brendų kūrimui.

  11. Aidas says

    2013.05.01 at 13:25

    “Užkandėlė” – “Lietuviški rukyti lašiniai su duona ir svogūnais”.
    Brendas tikrai tiks eksportui į Rusijos kaimą.
    Gaminti galėsime Lenkijoje.

    Visiškai nesutinku – norint turėti “Brendą”, pirmiausia reikia sukurti unikalų produktą, o po to jau galima ir LT gaminti ir gamybą perkelti kitur (jei tai naudingiau)

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Linas Šimonis
Lino Šimonio nuotrauka viešam naudojimui.

Vadovo konsultavimas

  • Vadovo konsultavimas
  • Strateginės sesijos moderavimas

Mokymai ir konferencijos

  • Marketingo strategijos paskaita

Atsiliepimai

Tikėkimės, kad bendradarbiavimas nenutrūks

Labai džiaugiuosi su Jumis susipažinusi ir dar kartą ačiū už šaunų seminarą. Svarbiausia, kad Jūs mokate įkvėpti.

Natalija Pauliukienė, KTU PI Vadybos mokymo centras

Gaila, kad per vėlai pradėjome dirbti su Linu Šimoniu

Gaila, kad per vėlai pradėjome dirbti su Linu Šimoniu. Kol dirbome patys, uždirbome žymiai mažiau, negu būtume uždirbę su jo pagalba. Norime pelnytai pagirti Liną už sugebėjimą įsigilinti ir suvokti įmonės problemas, už tinkamą veiksmų planą bei pateiktą aiškią veiklos strategiją. Lino konsultacijos mūsų įmonei padėjo stiprų pamatą, siekiant įgyvendinti užsibrėžtus tikslus, paskatino tobulėti tiek asmeniškai, tiek visą įmonę.

Darius Igaris, Geralda Decor direktorius

Lino konsultacijos – tai marketingo aukštasis pilotažas.

Reikėjo pusės metų, kad priprastume vieni prie kitų, kad „apšlifuotume aštrius kampus“. Tik dirbdamas su Linu Šimoniu supratau, kiek įmonei reiškia rinkodara, o dar labiau įsikaliau į galvą, kiek ji svarbi gamybinės įmonės vadovui. Kad tai kasdienis nepaliaujamas darbas, toks pat kaip gamyba, tik daug daug svarbesnis. Šio bendro darbo privalumas - kad galime bet kuriuo metu tartis ir gauti kvalifikuotą konsultaciją. O Lino konsultacijos, marketingo pritaikymas prie įmonės specifikos - tai marketingo aukštasis pilotažas.

Valentinas Navikauskas, UAB Tūta valdybos pirmininkas

Nepriimame jokių svarbesnių strateginių sprendimų prieš tai nepasikonsultavę su Linu Šimoniu

Tuo viskas pasakyta.

Aidas Kaubrys, Office Guru direktorius

Skatina verslo plėtrą

Konsultacijos ir nuolatinė Jūsų pagalba naudinga ne tik dabar, bet ir skatina galvoti apie verslo plėtrą.

Gintautas Igaris, Geralda direktorius

Vykdant priimtus strateginius sprendimus nedelsiant, galima pasiekti akivaizdžių rezultatų.

Konsultuojuosi pas Liną Šimonį jau ne pirmus metus. Iš pradžių tai atrodė kiek neįprasta, ir reikėjo laiko įvertinti gautą informaciją. Tačiau dabar galiu drąsiai teigti, kad vykdant priimtus strateginius sprendimus nedelsiant, galima pasiekti akivaizdžių rezultatų.

Aidas Vaičiulis, Vaičiulis human resources consulting direktorius

Naudinga Lino patirtis ieškant strateginių pranašumų

Dirbant su Linu pavyko atrasti nemažai naujų įžvalgų - tarsi požiūrį iš šalies į savo produkto problematiką, o ypač naudinga buvo Lino  patirtis ieškant strateginių pranašumų - t.y., gryninant produkto pozicionavimą.

Sigitas Stasevičius, Ogmios centras direktorius

Straipsniai

  • Valstybės marketingas: kokį paminklą statyti Lukiškių aikštėje?

    Valstybės marketingas: kokį paminklą statyti Lukiškių aikštėje?

  • Maxima prieš Lidl: šūvis sau į koją

    Maxima prieš Lidl: šūvis sau į koją

  • Bankų marketingo problemos

    Bankų marketingo problemos

  • Propagandos karai Lietuvoje: Rusija prieš demokratiją

    Propagandos karai Lietuvoje: Rusija prieš demokratiją

  • Lietuviai – lojalūs pirkėjai

    Lietuviai – lojalūs pirkėjai

Žiniasklaidoje

  • 15min.lt: Dėvėtas prekes Lietuvoje perkam brangiau, nei naujas užsienyje: patys kalti, sako ekspertai

    2020.11.18
  • Delfi.lt: Užsienyje drabužius išparduoda už centus, o lietuviams – špyga? Paaiškino, kodėl neturime grandiozinių nuolaidų

    2020.10.14
  • LRT.lt: Nustebino „Sugamour“ kainos Vilniuje: už tą patį patiekalą sumokėjo beveik dvigubai daugiau nei Kaune

    2020.07.01
  • Delfi.lt: Įvertino į Lietuvą žengusį naują rusišką prekybos tinklą: visiems vietos po saule neužteks

    2020.06.17
  • Delfi.lt: Pardavėjo profesija išgyvena „aukso amžių“: į parduotuves einame ne prekių, o dėmesio

    2020.03.10

Konferencijos ir seminarai

  • Marketingo strategijos pagrindai ir praktika – verslumo mokymai Marijampolės kolegijoje

    Marketingo strategijos pagrindai ir praktika – verslumo mokymai Marijampolės kolegijoje

    2019.04.09

Populiariausi straipsniai

EZ Fat Footer #1

This is Dynamik Widget Area. You can add content to this area by going to Appearance > Widgets in your WordPress Dashboard and adding new widgets to this area.

  • Marketingo strategijos paskaita

RSS LinasSimonis.com

Paieška svetainėje

Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors

© 1999–2025 Linas Šimonis
Terminalo g. 3, Kauno LEZ, LT-54469 Kaunas
Kopijuoti ir platinti be autoriaus raštiško sutikimo draudžiama. Cituojant, nuoroda į www.LinasSimonis.lt būtina.

Pilnam funkcionalumo užtikrinimui, svetainėje naudojami "cookies". Prašau, leiskite juos. Sutinku Atmesti Privatumo politika
Privacy & Cookies Policy

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
Necessary
Always Enabled
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
Non-necessary
Any cookies that may not be particularly necessary for the website to function and is used specifically to collect user personal data via analytics, ads, other embedded contents are termed as non-necessary cookies. It is mandatory to procure user consent prior to running these cookies on your website.
SAVE & ACCEPT