Linas Šimonis

Vadovams ir savininkams: marketingo strategijos konsultacijos.

  • Straipsniai
  • Žiniasklaidoje
  • Konferencijų organizatoriams
  • Žiniasklaidai
  • Kontaktai

Delfi.lt: Kaip jus priverčia pirkti Kalėdoms?

2012.11.24 Vytautas Beniušis, delfi.lt.

Prieš Kalėdas žmones pirkti kviečiantys prekybininkai naudoja įvairiausius pirkėjų viliojimo būdus. Tiesa, ne visada garbingus. Tai pripažįstantys rinkodaros ekspertai atskleidžia, kaip veikia į masinį pirkimo bumą žmones įtraukiantis mechanizmas.

Kalėdos – proga „išvalyti“ sandėlius

Kalėdos didele prekybininkų švente Vakarų šalyse tapo praėjusiame amžiuje. Tada prasidėjo vadinamasis pirkimo bumas kalėdiniu laikotarpiu, o prekeiviams prireikė pardavimus skatinančių rinkodaros specialistų patarimų – atskleidžia Linas Šimonis, marketingo strategijos konsultantas.

„Marketingas – tai praktinė psichologija, kaip žmogui sukurti vienokią ar kitokią nuomonę apie vieną ar kitą produktą“ – taip marketingą, kurio lietuviškas atitikmuo rinkodara, apibrėžia 20 metų šioje srityje dirbantis ir daugiau nei 200 įmonių konsultavęs vyras.

„Kai kurie prekybininkai kalėdinį laikotarpį naudoja sandėlių „išvalymui“. Jeigu pastebim, kad normalus gamintojas savo iniciatyva pradeda taikyti dideles nuolaidas, žinome, kad tokiam prekybininkui yra problemos su pardavimo strategija ir jis bet kokia kaina nori padaryti apyvartą“, – konstatuoja pašnekovas.

Lapkričio nuolaidų paslaptis

„Kalėdinė prekyba nesunkiai paaiškinama paklausos ir pasiūlos dėsniu. Šiuo laikotarpiu vartotojai leidžiasi į socialinį ritualą – kas su malonumu, kas dėl pareigos, aplinkinių spaudimo arba tiesiog pasiduodami masiniam reiškiniui. Prekybininkams tai reiškia, kad jie gali parduoti daugiau ar net brangiau, kartais prastesnės kokybės prekių, kurių nepavyko parduoti per metus“, – apie prekybą kalėdiniu laikotarpiu kalba ISM Vadybos ir ekonomikos universiteto docentė Indrė Pikturnienė.

Jos teigimu, didžiausias nuolaidas prekybininkai taiko lapkritį. Pasak pašnekovės, kai kurios akcijos yra analogiškos amerikietiškajai „Black Friday“ („Juodojo penktadienio“ – red.past.) tradicijai – pavyzdžiui, akcijos „Jamam“, „Nuolaidų cunamis“ ir kitos. I. Pikturnienė nurodo, kad dauguma prekybininkų nuolaidas lapkritį taiko dėl kelių priežasčių.
„Paklausa lapkričio pabaigoje dar nėra pasiekusi piko, dovanas pradeda pirkti tik apdairiausi vartotojai. Suteikę nuolaidą lapkritį, prekybininkai laimi keleriopai: parduoda didesnį bendrą tam tikros kategorijos prekių kiekį, išlygina klientų srautus, nuvilioja vartotoją nuo konkurento. Šalutinis efektas – šios prekės greičiausiai nebus grąžintos. Jos lauks šeimininko iki Kalėdų, o tai reiškia, kad bus praėję visi grąžinimo terminai“, – sako dėstytoja.

Taikyti dideles nuolaidas gruodį, pasak pašnekovės, prekybininkams dažnai neapsimoka.

„Gruodį, paklausa ir taip pakankama, todėl desperatiškas vartotojas pirks prekes ir be nuolaidos. Jam pritraukti aktualesni kiti būdai – prailgintas darbo laikas, užtikrinimas, kad aptarnavimas ir prekių asortimentas bus pakankamas, proginės „ready to give“ (paruoštos dovanoti – red.past.) pakuotės, dovanų įpakavimas. Gruodį, kai prekyba itin intensyvi, prekybininkai patiria daug didesnius kaštus: jie turi samdyti daugiau personalo arba mokėti už viršvalandžius, užtikrinti nenutrūkstamą prekių srautą, be to, daugiau prekių sugadinama arba nugvelbiama spūstyse. Stabili prekių kaina jiems leidžia padengti šiuos kaštus“, – teigia I. Pikturnienė.

Žaidimas „padidinam – sumažinam“

Rinkodaros ir vartotojų elgsenos dalykus dėstanti moteris nurodo, kad kai kurie prekybininkai pirkėjus stengiasi suvilioti gudraudami – pavyzdžiui, pakelia kainas, o paskui prieš Kalėdas staiga jas nuleidžia.

„Kai kurios juvelyrikos parduotuvės tai daro. Jos pakelia kainas ir paskui duoda 40 proc. nuolaidą. <…> Labai išskirtinėms proginėms prekėms prekybininkai tai naudoja. Pavyzdžiui, jūs turbūt negalite pasakyti, kiek kainuoja auksinis pakabukas, jeigu nesate specialistas. Lygiai tas pats su krištolinėmis vazomis. Tada prekybininkai gali tomis kainomis žaisti“, – kalba rinkodaros specialistė.

Dėstytoja priduria, kad prekybininkai dažniausiai negudrauja tose srityse, kur vartotojas turi gana aiškius kainos rėmus.

„Jeigu tu pakelsi kainą, tarkim, knygai, ir paskui norėsi nuleisti, tai neveiks. Juk visi įsivaizduoja, kad romanas kainuoja tarp 30 ir 50 litų. Vartotojas turi savo galvoje atskaitos tašką – taip vadinamą referentinę kainą. Žmogus įsivaizduoja, kokios yra šios prekės kainų ribos. Todėl prekybininkams neverta to daryti (gudrauti – red.past.)“, – sako I. Pikturnienė.

Marketingo strategijos konsultantas L. Šimonis laikosi nuomonės, kad pakeldami, o vėliau nuleisdami kainas ir neva taikydami nuolaidas potencialius klientus dažniau stengiasi suvilioti mažieji prekybininkai, nes „jiems kartais nieko kito nebelieka“.

Mažųjų prekybininkų kategorijai jis priskiria įmones ir asmenis, turinčius 1-4 parduotuves ir neturinčius galios derėtis su tiekėjais dėl prekių kainų. „Dažniausiai tai būna provincijose. Parduotuvėse, kurios aptarnauja nedidelį miestelį, kaimelį ar mikrorajoną“, – teigia pašnekovas.

Baudos už apgaulingą informaciją

Didieji prekybos tinklai, pasak L. Šimonio, tokių žaidimų stengiasi nežaisti, nes pernelyg brangina savo reputaciją. Tiesa, jis pripažįsta, kad ir didžiuosiuose prekybos centruose kai kurių prekių kainos su nuolaida ir be nuolaidos kartais nustebina.

„Esu matęs, kaip daiktas be nuolaidos kainuoja pigiau nei daiktas su nuolaida. Be nuolaidos daiktas kainuoja 80 litų, o su nuolaida – 120-140 litų. Tai buvo labai didelio prekybos tinklo parduodamas daiktas“, – sakė L. Šimonis, tačiau pridūrė manantis, kad tai tikriausiai įvyko dėl žmogiškosios klaidos, nors neatmetė, kad tokia gudrybė galėjo būti padaryta ir specialiai.
DELFI spalio pradžioje rašė, kad Valstybinė vartotojų teisių apsaugos tarnyba 6 tūkst. litų bauda nubaudė bendrovę „Maxima LT“. Jai bauda skirta už tai, kad prekės kaina lentynoje nesutapo su prekės kaina kvite.

Tada vartotojai nurodė, jog bendrovė, pasibaigus akcijos galiojimo terminui iš karto nepakeičia prekės kainos į pradinę (ne akcijos metu galiojusią kainą), todėl žmonės nusiperka prekę brangiau, nei nurodyta kaina akcijos lentynoje.

5 tūkst. litų bauda šiemet skirta bendrovei „JYSK Baltic“. Konstatuota, kad įmonė reklaminiuose leidiniuose pateikinėjo apgaulingą informaciją apie tikrąją prekės kainą.

Tyrimas pradėtas po to, kai į Valstybinę vartotojų teisių apsaugos tarnybą kreipėsi gyventojas, kuris pranešė, kad bendrovės reklaminiuose leidiniuose daugiau nei metus laiko nurodoma biuro kėdės kaina yra 149,99 Lt, tačiau parduotuvėje prie minėtos prekės pridėtas reklaminis lankstinukas skelbia: „Puikus pasiūlymas!”, „sena kaina“ – 299 Lt“ taip pat teigiama, kad vartotojas, pirkdamas šią prekę sutaupys 150 Lt.

Pasak tarnybos, ilgiau nei metus vykstanti akcija „praranda pačios suteikiamos nuolaidos prasmę ir esmę, kadangi nuolaida tampa reguliaria prekės kaina”.
„Žmogus yra apgaudinėjamas. Pagal šią akciją nuolaidos iš tikrųjų nebuvo. Tai rodo, kaip prastai čia dirba visuomenės teisių gynybos struktūros. Pavyzdžiui, Didžiojoje Britanijoje toks atvejis būtų daug greičiau pastebėtas“, – komentuodamas bendrovei „JYSK Baltic“ skirtą baudą sakė L. Šimonis.

Pirkėjai viliojami naujais produktais

Pašnekovo žodžiais, kalėdiniu laikotarpiu Vakaruose protingos įmonės stengiasi suvilioti pirkėjus išleisdamos į rinką naują prekę. L.Šimonio teigimu, lietuviai šią strategiją šiek tiek per mažai išnaudoja.

„Pavyzdžiui, „Apple“ pasistengia prieš Kalėdas išleisti naują gaminį ir tikisi, kad tas gaminys bus labai populiari dovana. Ir tai iš tikrųjų padeda. Pirkimo bumas, masinė psichozė – visa tai labai gerai suveikia“, – įsitikinęs marketingo strategijos konsultantas.

Tiek L. Šimonis, tiek I. Pikturnienė sutinka, kad laukdami Kalėdų ir pasidavę įvairiems pardavėjų viliojimams dauguma žmonių prisiperka ir kitiems dovanoja daug nereikalingų daiktų.

„Žmonės pasiduoda įvairiems viliojimo elementams: „pirk tris už dviejų kainą“, „pirk su nuolaida“, pasiduoda gražiems proginiams įpakavimams, kurie atrodo kažkada pravers. Ir taip žmonės prisiperka, ko jiems visai nereikia“, – konstatuoja ISM Vadybos ir ekonomikos universiteto dėstytoja I. Pikturnienė.

Išeitis – judėjimai prieš vartojimą?

Ar įmanoma šiandieninei visuomenei išsiveržti iš didžiulio vartojimo bumo prieš Kalėdas? Vytauto Didžiojo universiteto profesorius filosofas Gintautas Mažeikis siūlo alternatyvą, kuria jau naudojasi nedidelė dalis visuomenės.

„Yra pakankamai marginalios religinės ar kultūrinės grupės, kurios stengiasi tarpusavyje bendradarbiaudamos išvengti šio didelio spaudimo vartoti. Pirmiausia, tai yra religinės grupės. Tačiau gali būti nebūtinai katalikiškos ar krikščioniškos. Gali būti ir lietuvių baltų tikėjimą išpažįstančios grupės“, – kalba pašnekovas.

Jo teigimu, tokios grupės dažnai organizuoja kalėdines šventes, kurios remiasi savų pagamintų daiktų dovanojimu.

„Tai iš esmės keičia reikalą. Pats savaime kūrimas – mezgimas, pynimas ar toks šventimas, kuris nesiremia ar nesinaudoja prekybos tinkluose platinamomis priemonėmis jau yra būdas išvengti vartojimo spaudimo ir pamatyti kitokią būties šviesą. Lygiai taip pat katalikiškos bendruomenės sugeba įveikti šį spaudimą – būtent: akcentuodamos dvasinį bendravimą, o ne beatodairišką vartojimą ir keitimąsi dovanomis“, – nurodo G. Mažeikis.

Pasipriešinimas prasidėjo Vakaruose

Filosofo žodžiais, kartais pasipriešinimą masiniam pirkimui vykdo su religija nesusiję asmenys, pasaulietinės grupės. „Pavyzdžiui, kartais menininkai, kurie yra nusistatę prieš įprastą Kalėdų šventimą, sau nusistato kitokį šventimo būdą, kuris apsieitų be didžiųjų korporacijų ir didžiųjų prekybos tinklų“, – sako pašnekovas.

G. Mažeikis tikina, jog kai kuriuose Vakarų Europos šalyse, pavyzdžiui, Didžiojoje Britanijoje ir Prancūzijoje, pasipriešinimą Kalėdoms kaip prekybininkų šventei dalis visuomenės grupių pradėjo jau praėjusio amžiaus septintajame dešimtmetyje.

„Tai buvo susiję su naujų situacijų, pavyzdžiui, performansų, alternatyvių karnavalų rengimu, sąmoningu atsisakymu dalyvauti prekių pirkime ir keitimosi jomis, bandymu kritikuoti naujų šiukšlių gamybą. Bandyta inicijuoti individualią gamybą, kuri nėra susijusi su didžiaisiais prekybos centrais, organizuoti prekių mainus“, – teigia profesorius.

Ačiū iš anksto, kad dalinatės su savo draugais Facebook'e:

Linas Šimonis | 2012.11.24.

Linas Šimonis
Lino Šimonio nuotrauka viešam naudojimui.

Vadovo konsultavimas

  • Vadovo konsultavimas
  • Strateginės sesijos moderavimas

Mokymai ir konferencijos

  • Marketingo strategijos paskaita

Atsiliepimai

Tikėkimės, kad bendradarbiavimas nenutrūks

Labai džiaugiuosi su Jumis susipažinusi ir dar kartą ačiū už šaunų seminarą. Svarbiausia, kad Jūs mokate įkvėpti.

Natalija Pauliukienė, KTU PI Vadybos mokymo centras

Gaila, kad per vėlai pradėjome dirbti su Linu Šimoniu

Gaila, kad per vėlai pradėjome dirbti su Linu Šimoniu. Kol dirbome patys, uždirbome žymiai mažiau, negu būtume uždirbę su jo pagalba. Norime pelnytai pagirti Liną už sugebėjimą įsigilinti ir suvokti įmonės problemas, už tinkamą veiksmų planą bei pateiktą aiškią veiklos strategiją. Lino konsultacijos mūsų įmonei padėjo stiprų pamatą, siekiant įgyvendinti užsibrėžtus tikslus, paskatino tobulėti tiek asmeniškai, tiek visą įmonę.

Darius Igaris, Geralda Decor direktorius

Lino konsultacijos – tai marketingo aukštasis pilotažas.

Reikėjo pusės metų, kad priprastume vieni prie kitų, kad „apšlifuotume aštrius kampus“. Tik dirbdamas su Linu Šimoniu supratau, kiek įmonei reiškia rinkodara, o dar labiau įsikaliau į galvą, kiek ji svarbi gamybinės įmonės vadovui. Kad tai kasdienis nepaliaujamas darbas, toks pat kaip gamyba, tik daug daug svarbesnis. Šio bendro darbo privalumas - kad galime bet kuriuo metu tartis ir gauti kvalifikuotą konsultaciją. O Lino konsultacijos, marketingo pritaikymas prie įmonės specifikos - tai marketingo aukštasis pilotažas.

Valentinas Navikauskas, UAB Tūta valdybos pirmininkas

Nepriimame jokių svarbesnių strateginių sprendimų prieš tai nepasikonsultavę su Linu Šimoniu

Tuo viskas pasakyta.

Aidas Kaubrys, Office Guru direktorius

Skatina verslo plėtrą

Konsultacijos ir nuolatinė Jūsų pagalba naudinga ne tik dabar, bet ir skatina galvoti apie verslo plėtrą.

Gintautas Igaris, Geralda direktorius

Vykdant priimtus strateginius sprendimus nedelsiant, galima pasiekti akivaizdžių rezultatų.

Konsultuojuosi pas Liną Šimonį jau ne pirmus metus. Iš pradžių tai atrodė kiek neįprasta, ir reikėjo laiko įvertinti gautą informaciją. Tačiau dabar galiu drąsiai teigti, kad vykdant priimtus strateginius sprendimus nedelsiant, galima pasiekti akivaizdžių rezultatų.

Aidas Vaičiulis, Vaičiulis human resources consulting direktorius

Naudinga Lino patirtis ieškant strateginių pranašumų

Dirbant su Linu pavyko atrasti nemažai naujų įžvalgų - tarsi požiūrį iš šalies į savo produkto problematiką, o ypač naudinga buvo Lino  patirtis ieškant strateginių pranašumų - t.y., gryninant produkto pozicionavimą.

Sigitas Stasevičius, Ogmios centras direktorius

Straipsniai

  • Valstybės marketingas: kokį paminklą statyti Lukiškių aikštėje?

    Valstybės marketingas: kokį paminklą statyti Lukiškių aikštėje?

  • Maxima prieš Lidl: šūvis sau į koją

    Maxima prieš Lidl: šūvis sau į koją

  • Bankų marketingo problemos

    Bankų marketingo problemos

  • Propagandos karai Lietuvoje: Rusija prieš demokratiją

    Propagandos karai Lietuvoje: Rusija prieš demokratiją

  • Lietuviai – lojalūs pirkėjai

    Lietuviai – lojalūs pirkėjai

Žiniasklaidoje

  • 15min.lt: Dėvėtas prekes Lietuvoje perkam brangiau, nei naujas užsienyje: patys kalti, sako ekspertai

    2020.11.18
  • Delfi.lt: Užsienyje drabužius išparduoda už centus, o lietuviams – špyga? Paaiškino, kodėl neturime grandiozinių nuolaidų

    2020.10.14
  • LRT.lt: Nustebino „Sugamour“ kainos Vilniuje: už tą patį patiekalą sumokėjo beveik dvigubai daugiau nei Kaune

    2020.07.01
  • Delfi.lt: Įvertino į Lietuvą žengusį naują rusišką prekybos tinklą: visiems vietos po saule neužteks

    2020.06.17
  • Delfi.lt: Pardavėjo profesija išgyvena „aukso amžių“: į parduotuves einame ne prekių, o dėmesio

    2020.03.10

Konferencijos ir seminarai

  • Marketingo strategijos pagrindai ir praktika – verslumo mokymai Marijampolės kolegijoje

    Marketingo strategijos pagrindai ir praktika – verslumo mokymai Marijampolės kolegijoje

    2019.04.09

Populiariausi straipsniai

EZ Fat Footer #1

This is Dynamik Widget Area. You can add content to this area by going to Appearance > Widgets in your WordPress Dashboard and adding new widgets to this area.

  • Marketingo strategijos paskaita

RSS LinasSimonis.com

Paieška svetainėje

Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors

© 1999–2025 Linas Šimonis
Terminalo g. 3, Kauno LEZ, LT-54469 Kaunas
Kopijuoti ir platinti be autoriaus raštiško sutikimo draudžiama. Cituojant, nuoroda į www.LinasSimonis.lt būtina.

Pilnam funkcionalumo užtikrinimui, svetainėje naudojami "cookies". Prašau, leiskite juos. Sutinku Atmesti Privatumo politika
Privacy & Cookies Policy

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
Necessary
Always Enabled
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
Non-necessary
Any cookies that may not be particularly necessary for the website to function and is used specifically to collect user personal data via analytics, ads, other embedded contents are termed as non-necessary cookies. It is mandatory to procure user consent prior to running these cookies on your website.
SAVE & ACCEPT