Linas Šimonis

Vadovams ir savininkams: marketingo strategijos konsultacijos.

  • Straipsniai
  • Žiniasklaidoje
  • Konferencijų organizatoriams
  • Žiniasklaidai
  • Kontaktai

Delfi.lt: Prekybos agentų manipuliacijos, arba kodėl daiktus perkame už nerealią sumą

2011.03.11 Inga Saukienė, delfi.lt.

Turbūt ne vienam teko gauti pasiūlymą įsigyti stebuklingų virtuvės rakandų, kurių nerasite nė vienoje parduotuvėje, patalynės, kuri vienintelė jums leis išsimiegoti kaip kūdikiui, ar kelis tūkstančius kainuojantį dulkių siurblį, iš jūsų namų išnaikinsiantį visas lėtai jus žudančias namų erkes.

Įdomiausia, kad ne vienas, iš pradžių į tokius argumentus reagavęs skeptiškai, po vienos kitos valandos „smegenų plovimo“ pasiruošęs net pas kaimyną bėgti pinigų. DELFI kalbinti specialistai atskleidžia, kaip ir kodėl mus veikia šių agentų taikomos manipuliacijos technikos.

Į moters namus agentas įsibrovė apgaule – baldas taip ir nebuvo išvalytas

„Rudenį lankiausi parodoje „Vaikų šalis“, kurios metu priėjęs vaikinas paprašė užpildyti anketą, kiek man rūpi sveikas gyvenimo būdas, bei pasiteiravo telefono numerio. Esą anketos dalyvaus loterijoje. Nepraėjus nė mėnesiui man paskambino moteriškė ir pranešė, kad laimėjau. Prizas – man nemokamai išvalys vieną baldą. Iš pradžių bandžiau atsisakyti, tačiau moteris taip atkakliai siūlė pasinaudoti laimėjimu, kad galiausiai sutikau.

Atėjus sutartai dienai susirgo mano vaikai, todėl paskambinusi paprašiau atšaukti vizitą, tačiau žmogus esą „iš toli važiuoja ir greičiausiai jau yra pakeliui“. Gyvenu Vilniuje, todėl labai įdomu, iš kur jis važiavo, nes vėliau sužinojau, kad tokių konsultantų yra visuose Lietuvos miestuose. Vis dėlto likau prie savo nuomonės – kai konsultantas atvyko, pasakiau, kad tikrai neleisiu jam nieko daryti namuose sergant vaikams. Kaip bebūtų keista, jis parodė supratingumą, atsisveikino ir net nebandė tartis dėl kito karto“, – pasakojo DELFI pašnekovė.

Po mėnesio jai vėl paskambino. Vilma griežtai patikino, kad tikrai nieko nepirks. Ši žinia kitame ragelio gale buvo sutikta be prieštaravimų. Esą jai tik norima įteikti dovaną – išvalyti baldą. Atėjęs agentas iš pradžių elgėsi draugiškai: paprašė vandens, kažko paklausė apie vaikus, pastebėjo tam tikras namų detales bei pasiteiravo namų šeimininkės specialybės – svarbiausia, ar ji ne medikė. Tuomet jis prisistatė kaip švaros konsultantu, kuris patikrins jos namų valymo įgūdžius ir patarts, ką daryti kitaip.

„Nors, mano manymu, tvarka namuose dažniausiai būna kiek geresnė už vidutinę, nepaisant čia augančių dviejų mažų vaikų, agentas be perstojo kartojo: „Kaip galima taip tvarkytis“. Galiausiai buvau pripažinta kaip keistoka namų šeimininkė, todėl agentas išsitraukė dulkių siurblį. Jis pasiurbė vieną kampą, kitą ir vis purtė dulkių krūveles, o mobiliajame telefone parodė „klipuką“ apie judančias dulkių erkutes bei paklausė, ar dar niekas neserga astma. Esą tai laiko klausimas. Demonstruodamas dulkių siurblio privalumus, jis priėjo prie siurbimui išrinkto baldo, vėl pakedeno ant jo dulkes ir paklausė, ar vis dar žadu ant jo miegoti“, – tęsė istoriją Vilma.

Pagaliau veiksmas pasiekė kulminaciją – buvo įvardinta siurblio kaina. Su „didžiule“ nuolaida jis kainuotų apie 5 tūkst. litų. Jei šeima tokių pinigų dabar neturinti, galima mokėti dalimis. Kai namų šeimininkė prisipažino, kad niekada nieko neperka išsimokėtinai, agentas dar ilgai bandė ją „atvesti į protą“: esą kol jie susitaupys, vaikai seniai jau bus susirgę. Vėl išgirdęs mandagų, bet tvirtą „ne“, agentas perėjo prie naujos taktikos. Jis „nuoširdžiai“ supyko.

„Kokias penkias minutes turėjau jaustis kalta, kad jis sugaišo laiką ir nepardavė dulkių siurblio. Tiesa, dar paprašė draugų kontaktų, kuriems reikėtų tokios paslaugos. Iš pradžių nenorėjau sakyti, bet kai jis neatlyžo, nurodžiau kelis draugus – kad tik juo atsikratyčiau. Beje, žadėtos dovanos taip ir negavau – baldas nebuvo išvalytas. Pati po šio vizito jaučiausi klaikiai: ne tik esu bloga namų tvarkytoja, kurią tikrina, bet ir nemyliu savo vaikų, turiu netinkamas vertybes ir skriaudžiu agentą. Buvo baisiai pikta ant savęs, kad įsileidau jį į namus, o jei būčiau turėjusi bent truputį menkesnį savęs vertinimą, didelį norą įtikti žmonėms ar nereikėtų skaičiuoti pinigų, pirkčiau tą siurblį vien todėl, kad išlikčiau „gera“, – pusiau juokais, pusiau rimtai tikino Vilma.

Atsipeikėjo tik po 900 litų vertės užsakymo

Panašių istorijų aprašymų įvairiuose interneto forumuose galima rasti begalę. Vieni žmonės tai priima kaip žaidimą, kiti spjaudosi. „Pas mus į namus buvo atėję agentai, kurie siūlė siurblį už 10 tūkst. litų. Mes nepirkome, bet buvo išvalytas visas kambarys, todėl visai nepykau. Paskui kitas agentas siūlė vandens filtrą – irgi gana brangų, bet vandens filtro mes ir patys ieškojome, todėl įsigijome. Labai nemėgstu tik visokių tikėjimų liudytojų, kurie kiša savo literatūrą, mobilaus ryšio operatorių ir draudimo agentų, o visokias kosmetikos, kvepalų, vitaminų platintojas mielai išklausau“, – pasakojo viena internautė.

Beje, žiniasklaidoje buvo aprašytas atvejis, kai vandens filtrus parduodantys agentai apsimetinėjo vandens kokybę tiriančiais darbuotojais, atsinešdavo įspūdingą įrangą, kuri labai vaizdžiai parodydavo, koks „užterštas“ vanduo iš krano, bei pridurdavo: „Filtrai brangūs, bet pats išbandžiau – liovėsi sąnarių skausmai, nebėra virškinimo problemų, kitų bėdų“. Po tokių smegenų plovimo stebuklais įtikės net ligotas senukas.

Dar vienas puikiai visiems žinomas prekių, ypač įvairiausių puodų ir kitų buities rakandų, piršimo būdas – apsukti galvas per vakarėlio ar nemokamų pietų tipo prezentacijas. Viena moteris prisipažino, kad tokiame vakarėlyje, į kurį ją pakvietė draugė, atsipeikėjo jau pasirašiusi sutartį puodams už 900 litų, nors buvo studentė, kurios pajamos per mėnesį sudarė vos daugiau nei 100 litų.

„Nidoje vieną dieną priėjo prie mūsų kažkokia moteriškė ir pakvietė į puodų ir patalynės pristatymą, pažadėjusi, kad vaikai, išsprendę kryžiažodžius, turės galimybę laimėti mobilų telefoną. Kai atėjome, salėje jau laukė keletas sutuoktinių porų. Jau prasidėjus renginiui gailėjausi sutikusi – į Nidą atvykau ne buities daiktų pirkti. Keisčiausia, kad kiti žmonės užsisakė daugybę prekių. Grynų pinigų jie neturėjo, tačiau užteko pasirašyti popierius ir pervesti pinigus vėliau“, – patirtimi dalinosi kita moteris.

Giriamos tos daiktų savybės, kurių patikrinti neįmanoma

 

Marketingo, pardavimų ir pozicionavimo konsultanto Lino Šimonio teigimu, tinklinio marketingo ištakos – senovėje, tačiau atsigavo jis palyginti neseniai, prieš kelis dešimtmečius. Kadaise toks prekeivis, einantis nuo durų prie durų, buvo didelis patogumas. Atsiradus pirmosioms gamykloms, jų produkciją taip pat pardavinėjo agentai.

Šiandien jų poreikio nebėra, nes viską galima gauti prekybos centruose, todėl tokiu būdu iš esmės pardavinėjamos tik kelios prekių rūšys. Tai pusiau nelegalios prekės arba legalios, bet jų legaliai nepavyktų parduoti reklamuojant taip, kaip jos reklamuojamos, pavyzdžiui, maisto papildai, kurie peršami kaip vaistai. Paprastai prekės nėra kažkuo išskirtinės, tačiau agentai būna gerai išmokyti, kaip naudoti psichologinio spaudimo priemones. Bandoma surasti kokią nors daikto „superfunkciją“, kuri esą labai gera, tačiau patikrinti, ar tai tiesa, neįmanoma.

„Beje, gali būti pardavinėjamos visai legalios prekės, kurių galima įsigyti visur, pavyzdžiui, skalbimo milteliai ir namų apyvokos reikmenys. Būtų viskas normalu, jei pardavėjai mokėtų visus mokesčius, tačiau tikrai ne visi taip daro. Ir visų šių prekių bendras bruožas – jos būna su labai dideliu antkainiu. Man pačiam teko skaityti instrukcijas, kaip tokį verslą pradėti – jose aiškiai parašyta, kad jeigu vidutinė pardavimo kaina nuo savikainos skiriasi mažiau nei 8 kartus, verslo pradėti neverta. 8-10 kartų yra normalus antkainis. Todėl ir pasirenkamos tokios prekės, kurioms toks antkainis įmanomas“, – aiškino ekspertas.

„Ar tai visada labai blogai? Tai nėra blogai tik tuo atveju, jei žmogui iš tiesų to daikto reikia, ir jei jis apie jį mąsto blaiviai. Mat naudojamos įvairios manipuliavimo technikos, kurios neleidžia žmogui laisvai pasirinkti. Bandoma priversti žmogų pirkti tuoj pat, nes agentas žino, kad iki rytojaus pirkėjas greičiausiai atvės. Žmonės turi tai žinoti ir sugebėti atsitraukti, į viską pažvelgti iš šalies ir būtinai paprašyti laiko apsisprendimui. Žmonės turi vadovautis protu ir tikraisiais savo poreikiais, o ne momentiniu impulsu, kuris verčia pensininkų šeimą bėgti skolintis pinigų ir įsigyti kelis tūkstančius kainuojantį siurblį“, – patarė L. Šimonis.

Taigi žmogus iš pradžių apdovanojamas dėmesiu, nemokama paslauga, vaišėmis, todėl nevalingai ima jaustis skolingas. Atsisakyti darosi sunkiau. Pristatant prekę kalbama apie jautrius kasdienius dalykus – sveikatą, vaikus, t. y. apie tai, kuo nesirūpinti būtų socialiai nepriimtina. Juolab kad ir Marytė pirko, ir Onutė, ir Kazys – ir už didesnę kainą nei siūloma dabar. Taigi žaidžiama jautriausiomis žmonių sielos stygomis.

Ekspertas įsitikinęs, kad šis verslas ir toliau gyvuos. „Turint omenyje, kad net iki manęs ateina siūlymai pradėti tokį verslą, terpė jam dar yra. Greičiausiai ir toliau bus pardavinėjami arba kiek egzotiški daiktai, apie kurių savybes galima pripasakoti visokių stebuklų, arba kasdienės smulkmenos, pavyzdžiui, skalbimo milteliai, dėžutės maistui, kurios nėra ypatingai brangūs, tačiau jų parduodama kasdien“, – svarstė L. Šimonis.

Smegenų plovimo taktikos: nuo bauginimo iki kaltės jausmo sukėlimo

Psichologė Genovaitė Petronienė teigė, kad svarbiausia priežastis, kodėl žmonės įtikinami pirkti jiems nereikalingus daiktus, yra reikšmingumo supainiojimas. Močiutei ima atrodyti, kad dulkės ir bakterijos yra tokios pavojingos, kad iš esmės lemia gyvenimo kokybę, nors tikimybė susirgti kokia nors liga dėl dulkių sudaro vos kelis procentus.

„Perkant daiktą svarbu objektyviai, neskubant įvertinti, kiek iš tiesų jis lems sveikatą, laimę, gerovę. Kiek ją lemia brangūs čiužiniai, tobulo plieno puodai, geriausios vilnos antklodės, apsauganti nuo raukšlių kosmetika ir kiti daiktai? Agentai naudoja daugybę strategijų. Pirmiausiai jie stengiasi mums patikti ir palenkti į savo pusę. Tai nesunku. Daugelį žmonių palankiais paverčia paprasčiausias pagyrimas: „Jūs labai protingai mąstote“, „Jūs ypatingas klientas“, – aiškino pašnekovė.

Dažna prekybos strategija – žaidimas su žodžiu „taip“. „Ar jums svarbi švara namuose?“ – „Taip.“ „Ar būna, kad senas siurblys siurbia blogai?“ – „Taip“. „Tai ar nevertėtų pagalvoti apie siurblio keitimą?“ Jums nebelieka nieko kita, kaip atsakyti :„Taip“. Kita smegenų plovimo strategija, anot psichologės, yra bauginimas. Aiškinama, kaip blogai baigsis, kiek ligų sukėlėjų slypi nešvarumuose, apdairiai nutylint mokslinius įrodymus.

„Šias strategijas paprasta paaiškinti tokia analogija: jei norite, kad žmogus jums paskolintų šimtą litų, iš pradžių prašykite trijų šimtų. Pasakius vieną „ne“, jam bus sunku atsisakinėti toliau ir jis su palengvėjimu sutiks jums duoti šimtą, ko nebūtų, jei iš karto prašytumėte tik šimto. Taip ir pardavėjai iš pradžių gąsdina didele kaina, o kai ją nuleidžia, daiktas atrodo labai pigus. O jei neperkate daikto, agentas, sukėlęs jums kaltės jausmą, kad tiek vargo, nesunkiai įkalbina duoti penkių savo draugų, kuriems galėti siūlyti prekę, adresus. Kai prekeivį rekomendavo draugas, į jį irgi žiūrima rimčiau, tuo tarpu mes nežinome, kad draugas buvo tiesiog prispirtas jus rekomenduoti“, – aiškino G. Petronienė.

Psichologė taip pat patarė jokiu būdu nepirkti iš karto – kol neišgaravę „hipnozės“ kerai. Taip pat svarbu nespręsti pirkti vienam, o pasitarti su „hipnozės“ nepaveiktais draugais ar giminaičiais.
Iš tiesų, kartais koks nors daiktas gali pataisyti savijautą ir suteikti laimės. Pavyzdžiui, jei žmogus, kuriam skauda nugarą, pakeis kėdę į ortopedinę, jam tikrai pagerės. Tik ne visada tokie daiktai yra labai brangūs ir kažin, ar jie reklamuojami specialių reklamos agentų.

Ačiū iš anksto, kad dalinatės su savo draugais Facebook'e:

Linas Šimonis | 2011.03.05.

Linas Šimonis
Lino Šimonio nuotrauka viešam naudojimui.

Vadovo konsultavimas

  • Vadovo konsultavimas
  • Strateginės sesijos moderavimas

Mokymai ir konferencijos

  • Marketingo strategijos paskaita

Atsiliepimai

Tikėkimės, kad bendradarbiavimas nenutrūks

Labai džiaugiuosi su Jumis susipažinusi ir dar kartą ačiū už šaunų seminarą. Svarbiausia, kad Jūs mokate įkvėpti.

Natalija Pauliukienė, KTU PI Vadybos mokymo centras

Gaila, kad per vėlai pradėjome dirbti su Linu Šimoniu

Gaila, kad per vėlai pradėjome dirbti su Linu Šimoniu. Kol dirbome patys, uždirbome žymiai mažiau, negu būtume uždirbę su jo pagalba. Norime pelnytai pagirti Liną už sugebėjimą įsigilinti ir suvokti įmonės problemas, už tinkamą veiksmų planą bei pateiktą aiškią veiklos strategiją. Lino konsultacijos mūsų įmonei padėjo stiprų pamatą, siekiant įgyvendinti užsibrėžtus tikslus, paskatino tobulėti tiek asmeniškai, tiek visą įmonę.

Darius Igaris, Geralda Decor direktorius

Lino konsultacijos – tai marketingo aukštasis pilotažas.

Reikėjo pusės metų, kad priprastume vieni prie kitų, kad „apšlifuotume aštrius kampus“. Tik dirbdamas su Linu Šimoniu supratau, kiek įmonei reiškia rinkodara, o dar labiau įsikaliau į galvą, kiek ji svarbi gamybinės įmonės vadovui. Kad tai kasdienis nepaliaujamas darbas, toks pat kaip gamyba, tik daug daug svarbesnis. Šio bendro darbo privalumas - kad galime bet kuriuo metu tartis ir gauti kvalifikuotą konsultaciją. O Lino konsultacijos, marketingo pritaikymas prie įmonės specifikos - tai marketingo aukštasis pilotažas.

Valentinas Navikauskas, UAB Tūta valdybos pirmininkas

Nepriimame jokių svarbesnių strateginių sprendimų prieš tai nepasikonsultavę su Linu Šimoniu

Tuo viskas pasakyta.

Aidas Kaubrys, Office Guru direktorius

Skatina verslo plėtrą

Konsultacijos ir nuolatinė Jūsų pagalba naudinga ne tik dabar, bet ir skatina galvoti apie verslo plėtrą.

Gintautas Igaris, Geralda direktorius

Vykdant priimtus strateginius sprendimus nedelsiant, galima pasiekti akivaizdžių rezultatų.

Konsultuojuosi pas Liną Šimonį jau ne pirmus metus. Iš pradžių tai atrodė kiek neįprasta, ir reikėjo laiko įvertinti gautą informaciją. Tačiau dabar galiu drąsiai teigti, kad vykdant priimtus strateginius sprendimus nedelsiant, galima pasiekti akivaizdžių rezultatų.

Aidas Vaičiulis, Vaičiulis human resources consulting direktorius

Naudinga Lino patirtis ieškant strateginių pranašumų

Dirbant su Linu pavyko atrasti nemažai naujų įžvalgų - tarsi požiūrį iš šalies į savo produkto problematiką, o ypač naudinga buvo Lino  patirtis ieškant strateginių pranašumų - t.y., gryninant produkto pozicionavimą.

Sigitas Stasevičius, Ogmios centras direktorius

Straipsniai

  • Valstybės marketingas: kokį paminklą statyti Lukiškių aikštėje?

    Valstybės marketingas: kokį paminklą statyti Lukiškių aikštėje?

  • Maxima prieš Lidl: šūvis sau į koją

    Maxima prieš Lidl: šūvis sau į koją

  • Bankų marketingo problemos

    Bankų marketingo problemos

  • Propagandos karai Lietuvoje: Rusija prieš demokratiją

    Propagandos karai Lietuvoje: Rusija prieš demokratiją

  • Lietuviai – lojalūs pirkėjai

    Lietuviai – lojalūs pirkėjai

Žiniasklaidoje

  • 15min.lt: Dėvėtas prekes Lietuvoje perkam brangiau, nei naujas užsienyje: patys kalti, sako ekspertai

    2020.11.18
  • Delfi.lt: Užsienyje drabužius išparduoda už centus, o lietuviams – špyga? Paaiškino, kodėl neturime grandiozinių nuolaidų

    2020.10.14
  • LRT.lt: Nustebino „Sugamour“ kainos Vilniuje: už tą patį patiekalą sumokėjo beveik dvigubai daugiau nei Kaune

    2020.07.01
  • Delfi.lt: Įvertino į Lietuvą žengusį naują rusišką prekybos tinklą: visiems vietos po saule neužteks

    2020.06.17
  • Delfi.lt: Pardavėjo profesija išgyvena „aukso amžių“: į parduotuves einame ne prekių, o dėmesio

    2020.03.10

Konferencijos ir seminarai

  • Marketingo strategijos pagrindai ir praktika – verslumo mokymai Marijampolės kolegijoje

    Marketingo strategijos pagrindai ir praktika – verslumo mokymai Marijampolės kolegijoje

    2019.04.09

Populiariausi straipsniai

EZ Fat Footer #1

This is Dynamik Widget Area. You can add content to this area by going to Appearance > Widgets in your WordPress Dashboard and adding new widgets to this area.

  • Marketingo strategijos paskaita

RSS LinasSimonis.com

Paieška svetainėje

Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors

© 1999–2025 Linas Šimonis
Terminalo g. 3, Kauno LEZ, LT-54469 Kaunas
Kopijuoti ir platinti be autoriaus raštiško sutikimo draudžiama. Cituojant, nuoroda į www.LinasSimonis.lt būtina.

Pilnam funkcionalumo užtikrinimui, svetainėje naudojami "cookies". Prašau, leiskite juos. Sutinku Atmesti Privatumo politika
Privacy & Cookies Policy

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
Necessary
Always Enabled
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
Non-necessary
Any cookies that may not be particularly necessary for the website to function and is used specifically to collect user personal data via analytics, ads, other embedded contents are termed as non-necessary cookies. It is mandatory to procure user consent prior to running these cookies on your website.
SAVE & ACCEPT