Linas Šimonis

Vadovams ir savininkams: marketingo strategijos konsultacijos.

  • Straipsniai
  • Žiniasklaidoje
  • Konferencijų organizatoriams
  • Žiniasklaidai
  • Kontaktai

Vakarų ekspresas, TV3.lt: Kada vėl taškysimės pinigais?

2010.03.29. Vaida Jutkonė, Vakarų ekspresas, TV3.lt

Ekonomistai ir rinkodaros specialistai vieningai tvirtina, kad po šios krizės vartojimas jau niekada nebebus toks, koks buvo iki jos. Esą išmokę skaudžią pamoką vartotojai savo klaidų nebekartos. Tiesa, ši prognozė netaikoma naujai kartai, savo kailiu nepajutusiai, kokia yra tikroji gyvenimo skolon kaina, tad po keliolikos metų galinčiai vėl įsukti šį ratą.

Finansų ministerijos Makroekonomikos skyriaus vedėjas Ričardas Kasperavičius teigia, jog vartojimas iki krizės buvo apmokamas skolintomis lėšomis.

“2007 metais skolintomis lėšomis buvo apmokėta apie penktadalis BVP. Didžioji dalis šių skolintų lėšų vartojimui buvo skiriama netiesiogiai: skolinamasi investicijoms, skolintomis lėšomis kuriamos netvarios darbo vietos ir vartojimą skolintos lėšos finansuodavo per šias darbo vietas. Atrodė, kad vartojama iš uždribtų pinigų, o iš esmės – iš skolintų. Gyventi skolon kreditorius leidžia tik tol, kol yra šansas skolas susigrąžinti. Nuo 2002 metų iki 2008 metų Lietuvos privati skola pasiekė kritinį mokumo lygį: viršijo 60 procentų BVP, todėl tokio vartojimo už skolintas lėšas daugiau niekada nebebus”, – tvirtina R. Kasperavičius.

Pasak jo, nebus komercinių bankų, kurie pakartotų tokio masto kredito injekcijas. Bus priešingai, mano pokalbininkas, nes reikės gražinti skolą, todėl vartojimas ateityje netgi bus mažesnis nei disponuojamos pajamos.

Svarbiausia – pavalgyti

“Stabilizavus skolos gražinimo tempą, vartojimas augs panašiai, kaip ir BVP potencialas. ES Komisijos techninė analizė pagal ES ekspertų sutartą gamybos funkcijos metodiką rodo, kad Lietuvos potencialus augimas sudarys apie 1-2 procentus BVP. Jeigu pavyks sumažinti palūkanų normas ir sudaryti prielaidas privačioms investicijoms į produktyvias technologijas, vartojimo metinis augimo tempas galėtų padidėti iki 3-4 procentų arba net 5 procentų”, – prognozuoja R. Kasperavičius.

Finansų ministerijos specialisto teigimu, 2010 metų sausio mėnesio duomenys rodo, kad stabilizuotis ir augti pirmiausiai pradės duonos ir jos gaminių, kitų maisto produktų vartojimas, be to, konkurencingesnės taps specializuotos parduotuvės.

Nauji smukimo impulsai stebimi prekyboje automobiliais, jų detalėmis bei remonto srityje.

“Taigi vartojimas, kaip ir gamyba, yra pasidalinęs į dvi dalis: vienos sritys tebesmunka, o kitos jau rodo stabilizavimosi ženklus”, – konstatavo pokalbininkas.

“Krizė – tai beprotiškas vartojimas”

Taip teigia marketingo specialistas Linas Šimonis.

Išsakydamas savo nuomonę apie vartojimą po šio sunkmečio, jis akcentavo, kad tikroji krizė baigėsi prieš metus ar pusantrų.

“Tą laikotarpį, kurį įvardijame kaip labai gerą, vadinčiau didžiule apgaule. Lietuva gyveno ne iš uždirbtų pinigų, bet iš pasiskolintų. Visi įprato išleisti skolintus pinigus. Šiuo metu privalome gyventi su tiek, kiek sugebame užsidirbti. Tik dar viena blogybė – iš realiai uždirbamų pinigų ir paskolas privalome atiduoti. Bet kuriuo atveju šiandien mes jau gyvename realų gyvenimą”, – svarstė L. Šimonis.

Jo nuomone, pati didžiausia vartotojų klaida buvo ta, jog pinigai buvo ne investuojami į gamybos procesus, o “pumpuojami į klozetą”. Taip marketingo specialistas vadina masiniu tapusį reiškinį pirkti butus ir namus, išleisti kosmines, nepamatuotas sumas moderniems remontams ar prabangiems automobiliams.

Kadangi skolas teks grąžinti dar ilgai, vargu, ar jų neatidavę žmonės vėl puls skolintis. Vadinasi, vartojimas mažės, – išvadą daro L. Šimonis.

Dabartinį laikotarpį jis vadina mokymusi gyventi pagal uždirbamas pajamas.

Laimės nuovokieji

L. Šimonis mano, kad po sunkmečio pirmiausia laimės tie, kurie suvoks, kad išgyvenome ne krizę, bet pajutome normalų gyvenimą.

Pokalbininkas pripažįsta, jog sunku tikėtis greito ekonomikos pagijimo, jei visi nutars drastiškai mažinti vartojimą, tačiau ir vartoti daugiau nei pagaminama, kaip buvo iki šiol, vargu, ar kas vėl ryšis.

“Taip, sistema verčia mus kuo daugiau vartoti. Atsispirti pagundoms sudėtinga. Po 10-20 metų ateis karta, kuri šio blogmečio nepatyrė. Šią kartą nuo rūpesčių apsaugojo vaikystė. Galima tikėtis, kad ateityje ratas ir vėl apsisuks. Juk ir į šį vartojimą įsisuko labai daug dabartinio jaunimo, kurie nematė ir neįvertino realių sunkumų”, – svarstė L. Šimonis.

Lyg voverės rate

Vaidas Vyšniauskas, nepriklausomas finansų ekspertas, įsitikinęs, jog praėjus kuriam laikui, vartojimo mastai ir vėl ims pūstis, kol pasieks buvusį iki krizės lygį.

“Vienintelis klausimas yra, kada taip atsitiks. Akivaizdu, jog po 2-3 metų, gal net kokių 7 šito tikėtis nereikėtų, tačiau po ilgos pertraukos neabejotinai sugrįšime prie to paties. Krizės ir svyravimai vyksta nuolat. Paimkim pavyzdžiu kad ir Amerikos akcijų indeksų kainas. Jos auga. Įkrentame į duobę, vėliau lipame, kol išlipame”, – kalbėjo ekspertas.

Jo žodžiais, per krizes visiems atrodo, jog griūva dangus, bet ši būsena – ne nuolatinė.

Kol kas niekas nesugalvojo geresnės sistemos už rinkos ekonomiką, kapitalizmą. O šis modelis turi ir minusų, ir pliusų, – sako V. Vyšniauskas.

Pasak pokalbininko, egzistuoja trumpieji ir ilgieji krizių pasikartojimo ciklai. Trumpieji – kas 5-10 metų, ilgieji – kas 50-70 metų.

“Su šia krize mes pataikėme į ilgąjį ciklą. Tokį sunkmetį žmonija išgyveno vadinamos didžiosios depresijos metais 1930-aisiais. Kas mūsų laukia? Esu įsitikinęs, kad viskas bus gerai. Juk savijauta ne tik nuo finansų, bet dar ir nuo požiūrio priklauso”, – šypsojosi V. Vyšniauskas.

Bankai neleis įsibėgėti?

Tuo metu bankininkai tikina, kad ateityje nepuls aklai konkuruoti dėl klientų, kaip buvo prieš keletą metų.

Lietuvos banko vadovas Reinoldijus Šarkinas pripažino, kad nukritus VILIBOR, kreditavimo sąlygos dabar esą neblogos, tačiau paskolų suteikimo reikalavimai gerokai sugriežtėjo.

R. Šarkinas tiki, kad paskolų rinka pamažu atsigaus, nes bankai jau kredituoja verslą ir privačius klientus.

Lietuvos komercinių bankų paskolos mažėjo per visus 2009-uosius. Vien per ketvirtą 2009 m. ketvirtį bankų paskolų portfelis smuko 5,1 proc.

Kita vartojimo pusė

Psichoterapeutai ir mokslininkai nuolatinį augančių poreikių tenkinimą vadina liguistu, nes įnikęs į vartojimo sūkurį žmogus nebejaučia ribų, kada reikėtų sustoti. Užsikrėtęs vartojimo virusu vartotojas iš savęs atima laisvę, pasmerkia save daiktų vergijai.

Pasauline idėjų kalve vadinto Romos klubo steigėjas ir buvęs ilgametis jos prezidentas Aurelijus Pečejis dar prieš kelis dešimtmečius įspėjo žmoniją apie katastrofą, gresiančią pasauliui dėl besaikio vartojimo.

Kartu su klubo nariais jis siūlė žmonijai keistis mažinant vartojimą, užsiimant ekologine gamyba. Romos klubas siūlė pasaulio valstybėms sudaryti sutartį ir jos vieningai laikytis.

Prieš mirtį A. Pečejis kalbėjo, kad masinis vartojimas ir piktnaudžiavimas gamtos ištekliais prives žmoniją prie bedugnės.

Jį pasaulis išgirdo gerokai po mirties, kuri žinomą veikėją ištiko 1984 metais. Neseniai Jungtinių tautų atstovai viename iš susirinkimų pripažino, jog klimato pokyčiai iššaukti vis augančio vartojimo verčia nerimauti. Konstatuota, kad vartojimas iššaukė tokius negrįžtamus procesus, kaip šiltnamio efektas, padažnėję žemės drebėjimai, uraganai ir kitos stichijos.

Ačiū iš anksto, kad dalinatės su savo draugais Facebook'e:

Linas Šimonis | 2010.03.29.

Linas Šimonis
Lino Šimonio nuotrauka viešam naudojimui.

Vadovo konsultavimas

  • Vadovo konsultavimas
  • Strateginės sesijos moderavimas

Mokymai ir konferencijos

  • Marketingo strategijos paskaita

Atsiliepimai

Tikėkimės, kad bendradarbiavimas nenutrūks

Labai džiaugiuosi su Jumis susipažinusi ir dar kartą ačiū už šaunų seminarą. Svarbiausia, kad Jūs mokate įkvėpti.

Natalija Pauliukienė, KTU PI Vadybos mokymo centras

Gaila, kad per vėlai pradėjome dirbti su Linu Šimoniu

Gaila, kad per vėlai pradėjome dirbti su Linu Šimoniu. Kol dirbome patys, uždirbome žymiai mažiau, negu būtume uždirbę su jo pagalba. Norime pelnytai pagirti Liną už sugebėjimą įsigilinti ir suvokti įmonės problemas, už tinkamą veiksmų planą bei pateiktą aiškią veiklos strategiją. Lino konsultacijos mūsų įmonei padėjo stiprų pamatą, siekiant įgyvendinti užsibrėžtus tikslus, paskatino tobulėti tiek asmeniškai, tiek visą įmonę.

Darius Igaris, Geralda Decor direktorius

Lino konsultacijos – tai marketingo aukštasis pilotažas.

Reikėjo pusės metų, kad priprastume vieni prie kitų, kad „apšlifuotume aštrius kampus“. Tik dirbdamas su Linu Šimoniu supratau, kiek įmonei reiškia rinkodara, o dar labiau įsikaliau į galvą, kiek ji svarbi gamybinės įmonės vadovui. Kad tai kasdienis nepaliaujamas darbas, toks pat kaip gamyba, tik daug daug svarbesnis. Šio bendro darbo privalumas - kad galime bet kuriuo metu tartis ir gauti kvalifikuotą konsultaciją. O Lino konsultacijos, marketingo pritaikymas prie įmonės specifikos - tai marketingo aukštasis pilotažas.

Valentinas Navikauskas, UAB Tūta valdybos pirmininkas

Nepriimame jokių svarbesnių strateginių sprendimų prieš tai nepasikonsultavę su Linu Šimoniu

Tuo viskas pasakyta.

Aidas Kaubrys, Office Guru direktorius

Skatina verslo plėtrą

Konsultacijos ir nuolatinė Jūsų pagalba naudinga ne tik dabar, bet ir skatina galvoti apie verslo plėtrą.

Gintautas Igaris, Geralda direktorius

Vykdant priimtus strateginius sprendimus nedelsiant, galima pasiekti akivaizdžių rezultatų.

Konsultuojuosi pas Liną Šimonį jau ne pirmus metus. Iš pradžių tai atrodė kiek neįprasta, ir reikėjo laiko įvertinti gautą informaciją. Tačiau dabar galiu drąsiai teigti, kad vykdant priimtus strateginius sprendimus nedelsiant, galima pasiekti akivaizdžių rezultatų.

Aidas Vaičiulis, Vaičiulis human resources consulting direktorius

Naudinga Lino patirtis ieškant strateginių pranašumų

Dirbant su Linu pavyko atrasti nemažai naujų įžvalgų - tarsi požiūrį iš šalies į savo produkto problematiką, o ypač naudinga buvo Lino  patirtis ieškant strateginių pranašumų - t.y., gryninant produkto pozicionavimą.

Sigitas Stasevičius, Ogmios centras direktorius

Straipsniai

  • Valstybės marketingas: kokį paminklą statyti Lukiškių aikštėje?

    Valstybės marketingas: kokį paminklą statyti Lukiškių aikštėje?

  • Maxima prieš Lidl: šūvis sau į koją

    Maxima prieš Lidl: šūvis sau į koją

  • Bankų marketingo problemos

    Bankų marketingo problemos

  • Propagandos karai Lietuvoje: Rusija prieš demokratiją

    Propagandos karai Lietuvoje: Rusija prieš demokratiją

  • Lietuviai – lojalūs pirkėjai

    Lietuviai – lojalūs pirkėjai

Žiniasklaidoje

  • 15min.lt: Dėvėtas prekes Lietuvoje perkam brangiau, nei naujas užsienyje: patys kalti, sako ekspertai

    2020.11.18
  • Delfi.lt: Užsienyje drabužius išparduoda už centus, o lietuviams – špyga? Paaiškino, kodėl neturime grandiozinių nuolaidų

    2020.10.14
  • LRT.lt: Nustebino „Sugamour“ kainos Vilniuje: už tą patį patiekalą sumokėjo beveik dvigubai daugiau nei Kaune

    2020.07.01
  • Delfi.lt: Įvertino į Lietuvą žengusį naują rusišką prekybos tinklą: visiems vietos po saule neužteks

    2020.06.17
  • Delfi.lt: Pardavėjo profesija išgyvena „aukso amžių“: į parduotuves einame ne prekių, o dėmesio

    2020.03.10

Konferencijos ir seminarai

  • Marketingo strategijos pagrindai ir praktika – verslumo mokymai Marijampolės kolegijoje

    Marketingo strategijos pagrindai ir praktika – verslumo mokymai Marijampolės kolegijoje

    2019.04.09

Populiariausi straipsniai

EZ Fat Footer #1

This is Dynamik Widget Area. You can add content to this area by going to Appearance > Widgets in your WordPress Dashboard and adding new widgets to this area.

  • Marketingo strategijos paskaita

RSS LinasSimonis.com

Paieška svetainėje

Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors

© 1999–2025 Linas Šimonis
Terminalo g. 3, Kauno LEZ, LT-54469 Kaunas
Kopijuoti ir platinti be autoriaus raštiško sutikimo draudžiama. Cituojant, nuoroda į www.LinasSimonis.lt būtina.

Pilnam funkcionalumo užtikrinimui, svetainėje naudojami "cookies". Prašau, leiskite juos. Sutinku Atmesti Privatumo politika
Privacy & Cookies Policy

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
Necessary
Always Enabled
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
Non-necessary
Any cookies that may not be particularly necessary for the website to function and is used specifically to collect user personal data via analytics, ads, other embedded contents are termed as non-necessary cookies. It is mandatory to procure user consent prior to running these cookies on your website.
SAVE & ACCEPT