Linas Šimonis

Vadovams ir savininkams: marketingo strategijos konsultacijos.

  • Straipsniai
  • Žiniasklaidoje
  • Konferencijų organizatoriams
  • Žiniasklaidai
  • Kontaktai

Veidas.lt: 2010 m. prekybos tinklų reitingas

2010.12.11 Veidas.lt.

Didžiųjų prekybos tinklų diktatą Lietuvos rinkoje bando palaužti populiarėjantys turgeliai ir nedrąsiai dygstančios specializuotos parduotuvėlės.

Jau daugelį metų Lietuvą vadiname prekybos tinklų šalimi. Didžiausi darbdaviai – prekybos tinklai. Populiariausi pardavimo kanalai – prekybos tinklai. Žinomiausi prekės ženklai – ir vėlgi, tikėtina, prekybos tinklai. Beje, didžiulę įtaką jie turi ne tik Lietuvos vartotojams, bet ir gamintojams. Perfrazavus populiarų posakį – jei tavo produkcijos nėra prekybos tinkle, tavęs nėra niekur.

Vis dėlto, nors didieji prekybos tinklai, kaip rodo rinkos tyrimų bendrovės “AC Nielsen Baltics” duomenys, išlieka pagrindinė žmonių apsipirkimo vieta, padėtis iš lėto ima keistis – sunkmečiu gerokai padaugėjo ūkininkų turgelių ir mažų specializuotų parduotuvėlių, kurių Lietuvos didmiesčių veidui labai trūko.

Naujausias “AC Nielsen Baltics” tyrimas rodo, kad per metus pirkusiųjų turguje per pastarąsias keturias savaites pagausėjo 10 proc. – iki 33 proc., o ateityje reguliariai pirkti turguje ketina net 45 proc. apklaustųjų. Turgaus įtaka stipriausiai didėjo 35–44 metų amžiaus grupėje: perkančiųjų turguje padaugėjo net 20 proc. – nuo 16 proc. pernai iki 36 proc. šiemet. Įdomu ir tai, kad turgus smarkiau populiarėja tarp vartotojų, gaunančių ne mažas, o vidutines pajamas.

“Šią tendenciją lėmė didžiuosiuose miestuose populiarėjantys ūkininkų ir ekologiniai turgeliai, kurie pritraukia tiek jaunesnių, tiek diesnes pajamas gaunančių pirkėjų”, – komentuoja “Nielsen Baltic” direktorius Baltijos šalims ir Baltarusijai Artūras Urbonavičius.

Rinkodaros specialistas Linas Šimonis mano, kad tiek nauji turgeliai, tiek specializuotos parduotuvėlės Lietuvoje prigyja dėl to, jog sugebėjo pasiūlyti išskirtinių prekių – gurmaniškų, ekologiškų ir tokių, kokių sunku rasti prekybos tinkluose.

“Jau prieš dvejus trejus metus prognozavau, kad į Lietuvą ateis visame pasaulyje matoma tendencija: dalis žmonių ieškos kitokių prekių, negu siūloma prekybos centruose. Atėjo laikas, kai daugumai pirkėjų pabodo vienodas skonis. Tai nereiškia, kad prekybos centrai išnyks, – tiesiog vartotojai sluoksniuojasi: tas pats žmogus prekybos centre gali pirkti vienas prekes, o specializuotose parduotuvėse ar turgeliuose – kitas”, – mano L.Šimonis.

Tačiau kodėl tokios parduotuvėlės ar ūkininkų turgeliai išplito būtent sunkmečiu? Juk jau daugelį metų lietuviai vis pasigesdavo tokių krautuvėlių, o smulkieji verslininkai piktinosi, kad juos į bankrotą stumia miesto centruose besiplečiantys didžiuliai prekybos centrai. A.Urbonavičiaus manymu, dabartiniai pokyčiai vyksta dėl to, kad prekybos centrų asortimentas supanašėjo, tad smulkieji verslininkai pamatė laisvų nišų – galimybių prekiauti ekologiškomis prekėmis, kitokiu vynu, kosmetika, žalumynais. Ekspertas pabrėžia, kad šiuo metu gerai sekasi būtent segmentinėms krautuvėlėms, o tradicinės senovinės maisto parduotuvės ir toliau merdi.

Viena iš priežasčių gali būti ir ta, kad žmonės ėmė labiau ieškoti sveiko ir šviežio maisto, o tą norą dar labiau paskatino pastaraisiais mėnesiais kilusios diskusijos dėl prekybos centruose parduodamų maisto produktų kokybės, konservantų prifarširuotų gaminių ir bergždžių mėsos paieškų dešrose.

Tiesa, turgaus renesansas paskatino klaidingą visuomenės nuomonę, kad visi dygstantys nauji maisto turgeliai – ekologiniai, o ten parduodami produktai – švieži ir užauginti vietinių ūkininkų. Iš tiesų taip nėra. Pastaruoju metu daugėja informacijos, kad kai kuriuose turgeliuose pardavinėjama ir lenkiška produkcija, ir gaminiai, su ekologija neturintys nieko bendra. Priminsime, kad Valstybinė maisto ir veterinarijos tarnyba dėl pažeidimų turgavietėse šiemet gavo 206 vartotojų skundus, iš kurių 58 – pagrįsti.

Tiekėjai: įstatymas nieko nepakeitė

Gausėjančios alternatyvios prekyvietės – tik vienas iš menkesnių iššūkių, su kuriais šiemet susidūrė didieji prekybos tinklai. Didžiausias išbandymas prekybininkams teko dėl 2010 m. vis dar mažėjančio vartojimo, nors jau ir praėjusius metus jie vadino pragariškai sunkiais. UAB “Maxima LT” įvaizdžio ir komunikacijos departamento direktorė Lina Muižienė skaičiuoja, kad šiemet įmonės apyvarta bus apie 7 proc. mažesnė nei 2009 m.

“Šių metų spalio mėnuo buvo pirmas, kai pasiekėme 2009-ųjų apyvartą. Atrodo, kad padėtis stabilizuojasi, tačiau kalbėti apie atsigavimą dar anksti. Tikėtina, kad ateinantys metai bus geresni”, – prognozuoja L.Muižienė.

Jai pritaria ir bendrovės “Palink”, valdančios “Iki” prekybos tinklus, atstovas spaudai Valdas Lopeta, teigdamas, kad stabili pastarųjų mėnesių padėtis leidžia tikėtis vartojimo kilimo kitais metais.

Svarbu tai, kad šiemet pirkėjų prisirišimas prie akcijų ir nuolaidų dar labiau stiprėjo. Pasak V.Lopetos, dabar jau kas antras pirkėjas į krepšelį įsideda bent vieną akcinę prekę, o L.Muižienė papildo, kad per akcijas parduodamų prekių dalis šiuo metu siekia net 25 proc. bendros apyvartos.

Čia derėtų priminti, kad šiemet prekybos tinklų įvaizdį gerokai sudrebino skandalas dėl kylančių maisto produktų kainų – kritikos strėles į keturis tinklus, pasidalijusius prekybos rinką, leido ir prezidentė Dalia Grybauskaitė, ir Seimo nariai, nors prekybininkai gynėsi, kad tai gamintojų sumanymas, ir skundėsi, kad jų maržos vis mažėja. Pavyzdžiui, “Maxima” informavo, kad pastangos išlaikyti tas pačias kainas šiemet tinklui kainavo 2 mln. Lt.

Vis dėlto “Veido” kalbinti trys maisto produktų gamintojai, tiekiantys prekes į didžiuosius prekybos tinklus, tikino, kad kylant žaliavų kainoms labiausiai šiemet mažėja gamintojų pelnas. Verslininkai nenorėjo būti įvardyti, nes užrūstinti didžiuosius prekybos tinklus ir iškristi iš jų parduotuvių lentynų kone prilygtų bankrotui. O sunkmečiu dirbti su prekybos tinklais esą tapo gerokai sunkiau – dabar jie kategoriškesni ir nesutinka įsiklausyti į jokius gamintojų argumentus. Į pasipiktinimo sūkurį dėl kylančių kainų patekę tinklai atsisako didinti produktų kainas, kai tiekėjams brangsta žaliavos, ir leidžia suprasti, kad galima tiekti pigesnę, nors ir ne tokią kokybišką produkciją.

Beje, pasak verslininkų, nors šiemet įsigaliojo Mažmeninės prekybos įmonių nesąžiningų veiksmų draudimo įstatymas, turėjęs apsaugoti nuo papildomų mokesčių ir nesąžiningų prekybininkų veiksmų, iš esmės niekas nepasikeitė.

“Produkto įvedimo į rinką mokesčio nebėra, lentynos mokesčio nebėra, tačiau liko rinkodaros, apyvartos ir logistikos mokesčiai, kurie yra derybų objektas. Be to, nors anų mokesčių nebeliko, šitų procentas pakilo”, – pasakojo maisto produktų gamintojas. Jis pridūrė, kad, pavyzdžiui, Latvijos prekybos tinkluose galioja tik logistikos mokestis.

“Mūsų tinklai tikrai gana agresyvūs. Kiek kalbamės su gamintojais, jie labai skundžiasi, kad bendradarbiavimo sąlygos sunkios – egzistuoja diktatas, ir nėra kur dingti: arba turi išeiti iš tinklo, kuris užima 30 proc. rinkos, arba suteikti milžiniškas nuolaidas ir atsisakyti savo pelno”, – iš gamintojų girdėtus įspūdžius perpasakoja ir rinkos tyrimų bendrovės “Euromonitor International” tyrimų vadovė Rusnė Naujokaitytė.

Prekybos tinklus vertinantys ekspertai teigia, kad Lietuvoje veikiantys prekybos tinklai ganėtinai panašūs, nors R.Naujokaitytė atkreipia dėmesį, kad užsienietiško kapitalo tinklai, tokie kaip “Rimi, “Iki”, “Prisma”, neįsivelia į tokius skandalus, kaip lietuviams priklausanti “Maximos” grupė.

“Iki” plečiasi, “Rimi” spaudžiasi

“Euromonitor International” prognozuoja, kad “Rimi” apyvarta šiemet kris apie 1 proc, “Maximos” – apie 5 proc., o “Palink” ir “Norfos” pajamos didės – atitinkamai 5 ir 6 proc.

Tai lemia ir skirtinga didžiųjų prekybos tinklų strategija sunkmečiu. Štai švedų kapitalo “Rimi” šiemet iš visų didžiųjų prekybos tinklų uždarė daugiausiai – 24 parduotuves, o atidarė tik vieną. Pažiūrėjus į finansinius rodiklius tokie veiksmai nestebina: pernai “Rimi” vienintelė iš prekybos tinklų patyrė nuostolių, siekiančių net 47 mln. Lt. L.Šimonis mano, kad “Rimi” nuo pat pradžių pasirinko klaidingą strategiją, mat stengėsi sekti paskui rinkos lyderę “Maximą”, tačiau kopijuodamas nieko nelaimėsi.

Tuo tarpu Lietuvos verslo konfederacijos “ICC Lietuva” prezidentas Valdas Sutkus linksta manyti, kad “Rimi” nesėkmės susijusios su vėlesniu įžengimu į rinką, nepamatuota plėtra bei formato ribotumu, – priešingai nei kiti tinklai, “Rimi” neturi daugybės skirtingo dydžio parduotuvių.

“Palink”, valdanti “Iki” parduotuves, šiemet vykdė didžiausią plėtrą – jau atidarė šešias parduotuves, o iki metų pabaigos ketina atverti dar dvi. Plėtros planus vadovai dėlioja ir kitiems metams. Šiemet pagal parduotuvių skaičių “Palink” aplenkė netgi rinkos lyderę “Maximą” – Lietuvoje šiuo metu veikia 218 “Iki” parduotuvių ir 231 “Maxima”.
“Plėtra numatyta ilgalaikiuose mūsų veiklos planuose, nes rinkoje vis dar matome pakankamai potencialo. Be to, krizė yra palankus metas investuoti dėl sumažėjusių įrengimo sąnaudų”, – motyvuoja “Palink” atstovas V.Lopeta.

Tokia strategija “Palink” greičiausiai bando užsitikrinti didesnę rinkos dalį, nes ši bendrovė turi tvirtą užnugarį – bendrovę valdo penkių Europos prekybos tinklų aljansas “Coopernic”. Prieš dvejus metus pardavę didžiąją dalį akcijų, 20 proc. dar valdo ir “Palink” įkūrėjai, trys broliai belgai Ortizai, nepriklausomybės pradžioje atvykę į Lietuvą ir sukūrę verslą nuo nulio. Užsienio kapitalas leidžia į prekybos tinklą greičiau perkelti naujoves iš užsienio, pavyzdžiui, “Iki” pirmoji pradėjo diegti savitarnos kasas ir dabar jų turi jau šimtą (“Maxima” tik keturias, o kiti neturi nė vienos).

Vis dėlto L.Šimonis mano, kad “Iki” turėjo labai gerą progą prieš dešimtmetį, kai užsieniečiai savininkai atsiveždavo į Lietuvą nemažai prancūziškų prekių. “Deja, ilgainiui šį savo išskirtinumą “Iki” labai sėkmingai niveliavo. Šiuo metu jie pristato gurmanų produktus, kurie skirti lyg ir gaunantiesiems didesnes pajamas, bet tuo pačiu metu siūlo akcijas senjorams. Tai maždaug tas pats, kaip vienu užpakaliu ant dviejų kėdžių atsisėsti. Juk jei einu nusipirkti brangesnių prekių, tai nenoriu stumdytis eilėje su senjorais. O jei esu senjoras, brangios prekės man neįdomios. “Iki” praleido momentą tapti brangesnių produktų tinklu – šią nišą dabar ima pildyti mažos parduotuvės”, – sako L.Šimonis, įsitikinęs, kad jei bendrovė “Palink” nebūtų nukrypusi nuo pirminės strategijos, šiandien jos pozicijos rinkoje būtų geresnės.

Antroje vietoje pagal plėtrą šiemet – lietuviško kapitalo prekybos tinklas “Norfa”, kurio 95 proc. valdo vadovas Dainius Dundulis. Šiemet “Norfa” atidarė keturias parduotuves ir dar keletą renovavo. Kaip informavo “Norfos” atstovas spaudai Darius Ryliškis, kitais metais ketinama atidaryti arba renovuoti iki dešimties parduotuvių.

Tuo tarpu “Maxima” šiemet laikėsi atsargiai ir atidarė tik dvi naujas parduotuves, o uždarė tris. “Prekybos tinklui “Maxima” šiemet prognozuojame apyvartos mažėjimą, nes jis išlieka dominuojantis žaidėjas, mūsų duomenimis, užimantis 42 proc. rinkos, ir nebegali daugiau plėstis. Tai neigiamai atsiliepia jų pardavimui, nes kiti plečiasi ir konkurencija stiprėja”, – komentuoja R.Naujokaitytė. Tiesa, kitais metais “Maxima” jau žada atidaryti penkias naujas parduotuves.

Antrą parduotuvę praėjusią savaitę atidarė ir rinkos naujokė “Prisma”, į Lietuvą atėjusi per krizę.

Na, o “Veido” sudarytas reitingas rodo, kad šiemet, įvertinus 13 kriterijų, geriausio prekybos tinklo vardo nusipelno “Maxima LT”, pernai buvusi antroje vietoje. Palyginti su praėjusiais metais, šiame tinkle surinktas prekių krepšelis šiemet atpigo 2,6 Lt, tuo tarpu visuose kituose tinkluose – pabrango.

Ačiū iš anksto, kad dalinatės su savo draugais Facebook'e:

Linas Šimonis | 2010.12.11.

Linas Šimonis
Lino Šimonio nuotrauka viešam naudojimui.

Vadovo konsultavimas

  • Vadovo konsultavimas
  • Strateginės sesijos moderavimas

Mokymai ir konferencijos

  • Marketingo strategijos paskaita

Atsiliepimai

Tikėkimės, kad bendradarbiavimas nenutrūks

Labai džiaugiuosi su Jumis susipažinusi ir dar kartą ačiū už šaunų seminarą. Svarbiausia, kad Jūs mokate įkvėpti.

Natalija Pauliukienė, KTU PI Vadybos mokymo centras

Gaila, kad per vėlai pradėjome dirbti su Linu Šimoniu

Gaila, kad per vėlai pradėjome dirbti su Linu Šimoniu. Kol dirbome patys, uždirbome žymiai mažiau, negu būtume uždirbę su jo pagalba. Norime pelnytai pagirti Liną už sugebėjimą įsigilinti ir suvokti įmonės problemas, už tinkamą veiksmų planą bei pateiktą aiškią veiklos strategiją. Lino konsultacijos mūsų įmonei padėjo stiprų pamatą, siekiant įgyvendinti užsibrėžtus tikslus, paskatino tobulėti tiek asmeniškai, tiek visą įmonę.

Darius Igaris, Geralda Decor direktorius

Lino konsultacijos – tai marketingo aukštasis pilotažas.

Reikėjo pusės metų, kad priprastume vieni prie kitų, kad „apšlifuotume aštrius kampus“. Tik dirbdamas su Linu Šimoniu supratau, kiek įmonei reiškia rinkodara, o dar labiau įsikaliau į galvą, kiek ji svarbi gamybinės įmonės vadovui. Kad tai kasdienis nepaliaujamas darbas, toks pat kaip gamyba, tik daug daug svarbesnis. Šio bendro darbo privalumas - kad galime bet kuriuo metu tartis ir gauti kvalifikuotą konsultaciją. O Lino konsultacijos, marketingo pritaikymas prie įmonės specifikos - tai marketingo aukštasis pilotažas.

Valentinas Navikauskas, UAB Tūta valdybos pirmininkas

Nepriimame jokių svarbesnių strateginių sprendimų prieš tai nepasikonsultavę su Linu Šimoniu

Tuo viskas pasakyta.

Aidas Kaubrys, Office Guru direktorius

Skatina verslo plėtrą

Konsultacijos ir nuolatinė Jūsų pagalba naudinga ne tik dabar, bet ir skatina galvoti apie verslo plėtrą.

Gintautas Igaris, Geralda direktorius

Vykdant priimtus strateginius sprendimus nedelsiant, galima pasiekti akivaizdžių rezultatų.

Konsultuojuosi pas Liną Šimonį jau ne pirmus metus. Iš pradžių tai atrodė kiek neįprasta, ir reikėjo laiko įvertinti gautą informaciją. Tačiau dabar galiu drąsiai teigti, kad vykdant priimtus strateginius sprendimus nedelsiant, galima pasiekti akivaizdžių rezultatų.

Aidas Vaičiulis, Vaičiulis human resources consulting direktorius

Naudinga Lino patirtis ieškant strateginių pranašumų

Dirbant su Linu pavyko atrasti nemažai naujų įžvalgų - tarsi požiūrį iš šalies į savo produkto problematiką, o ypač naudinga buvo Lino  patirtis ieškant strateginių pranašumų - t.y., gryninant produkto pozicionavimą.

Sigitas Stasevičius, Ogmios centras direktorius

Straipsniai

  • Valstybės marketingas: kokį paminklą statyti Lukiškių aikštėje?

    Valstybės marketingas: kokį paminklą statyti Lukiškių aikštėje?

  • Maxima prieš Lidl: šūvis sau į koją

    Maxima prieš Lidl: šūvis sau į koją

  • Bankų marketingo problemos

    Bankų marketingo problemos

  • Propagandos karai Lietuvoje: Rusija prieš demokratiją

    Propagandos karai Lietuvoje: Rusija prieš demokratiją

  • Lietuviai – lojalūs pirkėjai

    Lietuviai – lojalūs pirkėjai

Žiniasklaidoje

  • 15min.lt: Dėvėtas prekes Lietuvoje perkam brangiau, nei naujas užsienyje: patys kalti, sako ekspertai

    2020.11.18
  • Delfi.lt: Užsienyje drabužius išparduoda už centus, o lietuviams – špyga? Paaiškino, kodėl neturime grandiozinių nuolaidų

    2020.10.14
  • LRT.lt: Nustebino „Sugamour“ kainos Vilniuje: už tą patį patiekalą sumokėjo beveik dvigubai daugiau nei Kaune

    2020.07.01
  • Delfi.lt: Įvertino į Lietuvą žengusį naują rusišką prekybos tinklą: visiems vietos po saule neužteks

    2020.06.17
  • Delfi.lt: Pardavėjo profesija išgyvena „aukso amžių“: į parduotuves einame ne prekių, o dėmesio

    2020.03.10

Konferencijos ir seminarai

  • Marketingo strategijos pagrindai ir praktika – verslumo mokymai Marijampolės kolegijoje

    Marketingo strategijos pagrindai ir praktika – verslumo mokymai Marijampolės kolegijoje

    2019.04.09

Populiariausi straipsniai

EZ Fat Footer #1

This is Dynamik Widget Area. You can add content to this area by going to Appearance > Widgets in your WordPress Dashboard and adding new widgets to this area.

  • Marketingo strategijos paskaita

RSS LinasSimonis.com

Paieška svetainėje

Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors

© 1999–2025 Linas Šimonis
Terminalo g. 3, Kauno LEZ, LT-54469 Kaunas
Kopijuoti ir platinti be autoriaus raštiško sutikimo draudžiama. Cituojant, nuoroda į www.LinasSimonis.lt būtina.

Pilnam funkcionalumo užtikrinimui, svetainėje naudojami "cookies". Prašau, leiskite juos. Sutinku Atmesti Privatumo politika
Privacy & Cookies Policy

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
Necessary
Always Enabled
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
Non-necessary
Any cookies that may not be particularly necessary for the website to function and is used specifically to collect user personal data via analytics, ads, other embedded contents are termed as non-necessary cookies. It is mandatory to procure user consent prior to running these cookies on your website.
SAVE & ACCEPT