2015.08.17 bznstart.lt
,Kad verslas būtų sėkmingas, reikia dviejų verslo kūrėjų. Vienas turėtų būti rinkodaros specialistas, sprendžiantis, kaip pinigai ateis iš pirkėjų, o kitas – gamybininkas, organizuojantis reikiamus procesus. Kitų įmonių patirtis rodo, kad tai iš tikrųjų veikia. Tai patvirtina ir rinkodaros strategijos ekspertas Linas Šimonis, sutikęs atskleisti dažnai versle daromas rinkodaros klaidas.
„Pirmasis iššūkis – suprasti, kas yra rinkodara. Jei pažiūrėsime į sėkmingus verslus, labai daug jų yra įkūrę du žmonės. Galbūt Lietuvoje prieš 25 metus buvo tam tikra išimtis, nes galėjo įkurti vienas žmogus. Buvo deficito laikai – daryk, ką nori, vis tiek pirks. Dabar nėra deficito, tai nebegalioja – įkūrėjai yra du žmonės. Vienas jų yra rinkodaros specialistas, antras – gamybininkas“, – pasakoja jis.
„Kai puolama leisti pinigus tokiems dalykams kaip reklamos, filmukai ir pan., neturint aiškios krypties ir strategijos, dažniausiai rezultatai nebūna tokie geri, kaip tikėtasi. Tai didžiausia pradedančiųjų verslininkų klaida, kai norima eiti į viešumą“
L. Šimonis
Vienas tokių pavyzdžių yra įmonė „Apple“. Pašnekovas primena, kad vienas jos kūrėjų Steve’as Jobsas yra garsus rinkodaros specialistas, sugebėjęs iš siūlomų produktų padaryti kultą, o jo partneris Steve’as Wozniakas pačioje „Apple“ pradžioje buvo visiškai techninis žmogus, kuris dar ir dabar prisipažįsta nemėgstantis stovėti prieš auditoriją.
Dabar pas L. Šimonį dažnai ateina verslininkų, tarp jų ir garsių įmonių savininkų, kurie kadaise įkūrė gana sėkmingą verslą, tačiau nori toliau plėstis. Pasak eksperto, šie verslininkai yra gamybininkai, sukaupę pakankamai patirties, tačiau to neužtenka: jie pradeda suvokti, kad, jeigu šiandien nori kažką daryti, tarkime, eiti į naują nišą ar labiau spausti konkurentus, nepakanka labai gerai žinoti gamybinius procesus ar išmanyti įmonės struktūrą. Kadangi jie verslą įkūrė vieni, dabar ieško pagalbos rinkodaros srityje.
Kita didelė klaida yra strategijos neturėjimas. „Kai puolama leisti pinigus tokiems dalykams kaip reklamos, filmukai ir pan., neturint aiškios krypties ir strategijos, dažniausiai rezultatai nebūna tokie geri, kaip tikėtasi. Tai didžiausia pradedančiųjų verslininkų klaida, kai norima eiti į viešumą. Pernelyg daug pinigų skiriama išoriniams dalykams – „papudravimui“. Jie mano, kad tai išgelbės. Suprantu, kodėl tai daroma: įvairios reklamos, interneto puslapis yra labai matomi ir visuomenė mano, kad tai yra rinkodara“, – sako pašnekovas.
Keturių etapų strategija
L. Šimonio teigimu, pirmame etape reikia suvokti, kaip vystosi visuomenė, kokia yra aplinka. Galbūt atsirado nauja technologija ar pasikeitė tam tikri pirkėjų įpročiai. Būtina įvertinti, koks tam tikros prekės poreikis, kokie yra konkurentai, kaip sparčiai jie gali užimti rinką ir pan. O per tą suvokimą reikia išlaikyti savo gebėjimus sukurti kitokį produktą, kurį galima pateikti rinkai.
Antrame etape svarbu įvardyti, kodėl pirkėjas rinksis mus, o ne konkurentus. Kitaip tariant, reikia žinoti savo išskirtinumą. „Pageidautina, kad tai nebūtų pusės puslapio aprašymas, kuo mes skiriamės nuo kitų. Tai turi būti vienas išskirtinumas, idealiu atveju – vienas žodis. Tarkime, „Norfa“ – pigu, „Apple“ – prestižas, „Ferrari“ – greitis, „Maxima“ – dydis ir t. t.“, – pabrėžia pašnekovas.
Tuomet tereikia pateikti įrodymus, kad mūsų išskirtinumas tikrai yra toks. Būtent šis etapas, pasak eksperto, dažnai praleidžiamas. Kaip pavyzdį jis pateikia vieno žmogaus patirtį: „Supratau, kodėl nusipirkęs „Apple“ kompiuterį vis bandžiau jį atidaryti iš kitos pusės, o ne iš tos, iš kurios visą laiką buvau įpratęs. Iki tol turėjau kitų gamintojų kompiuterius. Pasidėdavau ant kompiuterio viršaus užrašą „Pasuktas į mane“ ir bandydavau atidaryti. O „Apple“ obuolys yra nusuktas nuo manęs. Jis išskirtas ne man, kad matau obuolį ir tinkamai jį atsidarau. „Apple“ skirtas kitiems – obuolys atsuktas į kitus. Tai visiems rodo, kad aš turiu pinigų, nes nusipirkau „Apple“ kompiuterį.“
Ir tik ketvirtoje vietoje L. Šimonis išskiria komunikaciją – tai, nuo ko visi dažnai pradeda. Viešieji ryšiai, internetas, reklama atsiduria priekyje, o apie ankstesnius etapus nelabai ir pagalvojama.