Atspėkite, kokioms įmonėms, ar bent jau kokioms verslo šakoms priklauso šios vizijos:
- Būti patikimu partneriu klientams, turintiems siekių.
- Tai reiškia, kad mes tikime, jog daugelis žmonių kuria savo viziją ir ateities planus. Mes dirbame norėdami pelnyti klientų pasitikėjimą kaip jų partneris kiekvieną dieną, sunkiais ir gerais laikais, ir padėdami jiems įgyvendinti savo planus.
- Būti profesionaliu, patikimu ir pažangiu savo klientų finansiniu partneriu
- Išlaikyti veiklų integraciją, gamybines lyderio pozicijas ir vartotojų pasitikėjimą tiek Lietuvos, tiek užsienio rinkose.
- Aukštos reputacijos įmonė, kuria didžiuojasi darbuotojai, akcininkai ir visuomenė.
- Kultūringas aptarnavimas, aukšta gaminių kokybė, kvalifikuotas profesionalų darbas ir konsultacijos, greitas reagavimas į užsakovo pageidavimus, maksimalus poreikių patenkinimas už minimalią kainą.
- Būti žinoma ir klientų lūkesčius pateisinančia bendrove.
- Kryptingai auganti įmonių grupė, veiklą grindžianti aukščiausiais kokybės valdymo standartais ir tvirta partneryste.
- Tapti savo šakos lyderiu ir pagrindiniu žaidėju kiekviename savo rinkos segmente ir pagrindinėse geografinėse rinkose.
Taip, rimtu veidu klausytis apie įmonių vizijas, misijas, vertybes ir kitus panašius kliedesius sudėtinga. Zita Kelmickaitė kažkada pasakė kultinę frazę “žodžių tryda”. Gal ji tinka ir čia?
Kam reikalingos vizijos, misijos ir vertybės?
Vizijas, misijas sugalvoti yra lengva, todėl pasiduodama visuotinei madai jas rašyti, pasikabinti ant sienos, skelbti internete.
Ir pamiršti.
Parodykite man bent vieną valdybos posėdį, kur sprendimai buvo priimami, vadovaujantis vizija, misija, vertybėmis.
Parodykite bent vieną vadovų susirinkimą, kuriame sprendimai buvo priimami, vadovaujantis vizija, misija, vertybėmis.
O kada eiliniai darbuotojai sprendimus priėmė vadovaudamiesi įmonės vizija misija? Beje, jei tų darbuotojų paklaustumėte, kokia įmonės vizija ir misija, kiek iš jų neklysdami pasakytų? O kiek darbuotojų bent jau skaitė įmonės viziją ir misiją?
Tai kam tos vizijosmisijosvertybės reikalingos, jei jomis niekas nesivadovauja?
Vizijos – drambliuko svajonės
Paskaitinėjus vizijas, susidaro įspūdis, kad įrašyti frazę “būti lyderiu Lietuvoje” yra tiesiog garbės reikalas. Tai skelbia netgi tokios įmonės, kurios neturi jokių šansų tapti ne tik lyderiu, bet ir pirmo penketuko žaidėju. Kokių galų viešinti tokius neišsipildžiusius savininkų norus ir svajones? Gal geriau skirti pastangas konkurentų silpnų vietų paieškai?
Atspėkite, kieno ši vizija:
Moderni, efektyviai veikianti kredito įstaiga, siekianti tapti lyderiu Lietuvos finansinių paslaugų rinkoje.
Oho, SEB, DNB, Hansabankui jau laikas susiprastinti ir žiūrėti, kaip Lietuvos padangėje atsiranda naujas kredito paslaugų lyderis. Ne, tai netgi ne greitųjų kreditų įmonė. Tai rašo įmonė, kurios turtas – viso labo 44 milijonai litų.
Palyginimui: per tuos pačius metus SEB bankui nė trijų mėnesių nereikėjo, kad tokią sumą uždirbtų, o turtas skaičiuojamas milijardais. Tikitės jį aplenkti? Ko apsirūkėte?
Kokia yra visų įmonių misija ir vizija?
Įmonės misija – uždirbti akcininkams pinigų. Vizija – uždirbo daugiau, nei vidutiniškai rinkoje.
Viskas.
Tai tinka visoms pelno siekiančioms organizacijoms.
Linkėjimas vadovams
Taupote laiką ir pinigus? Nesirūpinkite nevykėlių akademikų peršamomis vizijomis, misijomis ir vertybėmis.
Resursus geriau skirkite strategijai – atsakymo į klausimą “kodėl reikia pirkti iš mūsų, o ne iš konkurentų” suradimui. Naudingiau ne tik jūsų piniginei, bet ir darbuotojams – jie žinos įmonės išskirtinumą ir galės priimti jos strategiją atitinkančius sprendimus.
Vizija – tai svajonės. Svajokite, to niekas nedraudžia. Bet kam jas skelbti viešai? Geriau pasirūpinkite strategija – taip savo svajones paversite realybe.
Aivaras says
2015.08.27 at 22:24Linai, tu neteisus sakydamas, kad vizijos nereikia skelbti viešai. Tik skelbti reikia ne taip kaip siūlo vadovėliuose, „pora pastraipų ir gana“.
Vadovėliuose neakcentuojama kad vizijos tikslas: papasakoti kokia yra verslininko svajonė savo darbuotojams ir akcininkams, kad jie dirbtų kryptingai, kad įkvėptų veiklai.
Smulkiam verslui vizijos užrašinėti nereikia, verslininkas ir taip su visais asmeniškai bendrauja, sąmoningai ar ne, savo svajones (t.y. viziją) nupasakoja. O stambiam verslui viziją skelbti būtina, jei nenorima, kad svarbiausias tikslas taptų babkių dalyba.
Svarbu: svajonės negalima įrėminti kaip monumento, būtina apie ją kalbėti nuolat ir daug. Kad darbuotojai nepamirštų kokios svajonės siekia, kad žinotų kas svarbu ir norėtu prie tos svajonės prisidėti savo darbu. (Kažkuria prasme vizija pozicionuoja įmonės veiklą darbuotojų galvose).
Geros vizijos pavyzdys, Kenedžio pranešimas apie siekį išsilaipinti Mėnulyje. Tai vizija, kuri įkvėpė milijonus žmonių.
Antivizijos pavyzdys, Elopo pasisakymas dėl Nokia: „skęstam, gelbėkitės kas galit“. Puikus paskatinimas veikti, aiški kryptis :). Iki pasisakymo Nokia dar laikėsi ir turėjo šansų persitvarkyti.
Linas Šimonis says
2015.08.28 at 10:18Aivarai, tai gal galite kokį nors realų įmonės geros vizijos pavyzdį pateikti? Aš tokio nemačiau. Kiek užtikau, tai vis dėl paukščiuko korporatyvinis bla bla bla parašytas. Neretai, oi kaip neretai rašydami vizijasmisijasvertybes jie kitas įmones kaip pavyzdžius naudoja.
O išskirtinumo nenukopijuosi. Nes tai ir yra išskirtinumas – kuo mes skiriamės nuo konkurentų, kodėl reikia pirkti pas mus, o pas konkurentus.
Ir nepainiokime su politikais. Kenedžio “man on the moon” ar Landsbergio “atkurkime valstybę” yra kito tipo idėjos, nei “Būti žinoma ir klientų lūkesčius pateisinančia bendrove”.
Aivaras says
2015.08.28 at 22:45Aha, akademikai priskaldė malkų, absoliuti dauguma vadybininkų šventai tiki, kad puiki vizija tai tas „bla bal bla“ giliai stalčiuje. Tai formalios deklaracijos be jokios prasmės, kurių niekas neskaito, kurios nepadeda samdiniui susiorientuoti, ko firma siekia.
Aš kiek kitaip suprantu kas yra vizija. Vizija (verslininko svajonė) tai ne tekstas ant popieriaus, ne abstrakčios deklaracijos, tai nuolatinis pasakojimas apie firmos perspektyvas, siekius. Vizija, visų pirma skirta esamiems ir būsimiems samdiniams, kad padėtu susiorientuoti ką daryti ir paskatintu toje firmoje dirbti.
Nori pamatyti kam sekasi kurti vizijas? Pažiūrėk, kokioj firmoj žmonės svajoja dirbti? Google, Apple… Jie kuria ateitį. O kokioj Lietuviškoj firmoj svajotum padirbėti už ačiū? Tokių yra, tiesiog jų vizijos praslydo pro žiniasklaidą.
Labai lengva patikrinti ar firma turi nors kokią viziją: paprašyk bet kurio darbuotojo papasakoti, kaip firma, jos veikla atrodys po metų kitų. Na blogiausiu atveju, ką dabar daro. Net patys savininkai ima lementi kažką neaiškaus :(
StartUp’ai aktyviai kuria vizijas investuotojams. Nors… skaičiau, kad paskutiniu metu jie apsiriboja fraze „mes tokie kaip (…) tik biški kitokie“. Prisimink Hyperloop, SpaceX, Tesla… tik nesakyk kad tai ne vizijos.
Geros vizijos (svajonės) patys samdiniai negali pateikti. Jų vizija dažniausiai apsiriboja asmenine karjera. Todėl ir kuria “Būti žinoma ir klientų lūkesčius pateisinančia bendrove”. Babkes atidirbinėja, nes „viarslinykai“ svajoja, kad samdiniai svajotu už juos.
Tapti žinomu, menka svajonė, pabėgiok nuogas prieš prezidentūra ir būsi. Patenkinti lūkesčius – orientuotis į „greitesnius arklius“ ne į ateitį.
Linas Šimonis says
2015.08.29 at 00:35O ne geriau būtų pasakoti ne “firmos perspektyvas ir siekius”, o pasakyti, kuo skiriesi nuo konkurentų, kodėl reikėtų pirkti tavo produktą, o ne konkurento.
Google, Apple kaip tik savo išskirtinumu ir garsios. Kiekvienas galėtų pasakyti, kuo šios firmos skiriasi nuo kitų, atsakymai būtų panašūs. O paprašykit aplinkinių pasakyti, kokios yra jų vizijos ir misijos – gausite neįtikinamiausias, kartais priešingas versijas.
aivaras says
2015.08.29 at 14:07Pozicionavimas ir vizija visgi skirtingi dalykai. Nereiktų jų maišyti į vieną katilą. Viena yra svajoti ir tų svajonių siekti, visai kas kita – konkreti taktika, imtis konkrečių veiksmų esamu momentu.
Linas Šimonis says
2015.08.29 at 14:33Google svajojo su savo G+ aplenkti Facebook, Rimi – Maximą, Ermitažas – Senukus. Garantuoju, kad ir svajojo, ir vizijas matė, ir netgi stengėsi savo svajones pasiekti.
Bėda – neturėjo rimtos strategijos, tad ne tik didžiausio – mažesnių konkurentų neaplenkė.
Istorija rodo, kad svajonės nėra veiksminga strategija. O išskirtinumo ir motyvo pirkti paieškos – yra. Nors lyderio, jei jis nedaro grubių klaidų, aplenkti neįmanoma, tačiau tapti tvirtu antru rinkoje – galima. Bet tikrai ne svajoniųvizijumisijuvertybių būdu.
Aivaras says
2015.08.30 at 03:28Tavo pavyzdžiai yra norai ne svajonės. Ir pas juos tikriausiai kas nors rašė tuos bla bla bla į stalčių.
Vizija – ne strategija, ne taktika, ne pozicionavimas. „Svajoju sukurti kai ką, kuom galėčiau didžiuotis“, tai ta svajonė, kuri paremta idėjomis gali tapti puikia vizija. Svajojama apie tai ko dar nėra, kartais smarkiai prasilenkiant su realybe. Tai nėra blogai, turi šmėžuoti kažkur miražas kur norėtum patekti.
Pastebėjau, tu akcentuoji, ką reiktų dabar padaryti, kad firma ar projektas būtų išskirtinis. Aš – apie bendrus firmos siekius. Gal tuom ir baikim, kol nenusifilosofavom, padiskutuosim kada nors, progai pasitaikius prie alaus :)
Renata says
2016.02.18 at 12:08Įdomiau buvo skaityti jūsų pasisakymus, manau, jūs abu iš dalies teisūs, bet didžiausią sėkmę firmai lemia tikėjimas sėkme ir naudojimasis visų priemonių eiti tikslo link. Jeigu kažkam yra paskata paleisti viziją misiją vertybes viešai, kad ir “šabloniškai”, beprotiškai neįmanomą, bet nereiškia, kad jam nepavyks bent jau pajudėti pirmyn keliais laipteliais, kilimas aukštyn irgi yra tobulėjimas.
Ollex says
2019.11.11 at 16:38Ačiū už įdomius pastebėjimus. Tik klausimas ar XXI-am amžiuje tokie dalykai kaip vizija, misija ir vertybės labiau nekelia juoko, nei pasitikėjimo?