Linas Šimonis

Vadovams ir savininkams: marketingo strategijos konsultacijos.

  • Straipsniai
  • Žiniasklaidoje
  • Konferencijų organizatoriams
  • Žiniasklaidai
  • Kontaktai

Kas kaltas dėl devynmečio savižudybės?

Lietuvą sukrėtė devynmečio savižudybė. Visi klausia „kodėl“, kaltų ieško šeimoje, mokykloje, vaikų teisių apsaugos organizacijose. Kad jie kalti – tiesos yra, tačiau kas iš tikro yra didžiausias kaltininkas?

Teigiama visuomenės nuomonė apie savižudžius

Visuomenė nėra pasmerkusi nė vieno savižudžio. Niekas nėra pasakęs, kad savižudis blogai pasielgė. Vietoj pasmerkimo vyrauja gailestis. Anksčiau savižudžiai būdavo nepagarbiai laidojami už kapinių tvoros, dabar – visi vienodai. Ir net užuojauta pasakoma „buvo taip sunku, kad beliko tik nusižudyti“.

Tai devynmetis ir nusižudė. Jam buvo taip sunku, kad beliko tik nusižudyti. Tai jam įteigė visuomenė, jo mintyse suformavusi savižudybės idėją kaip geriausią būdą spręsti iškilusias problemas.

Kad visuomenėje idėja apie savižudybę, kaip geriausią didesnių problemų sprendimo būdą, yra įsišaknijusi, rodo ir milžiniškas savižudybių skaičius Lietuvoje.

Vietoj to, kad smerktų žmones, pakėlusius prieš save ranką, vyrauja pagarba jiems, niekuo neišskiriant iš kitų mirusiųjų tarpo. Bet korektiškumas čia netinka, savižudybės atveju „apie mirusius arba gerai arba nieko“ galioti neturi – ir tai vardan tų devynmečių, kuriems šis problemų sprendimo būdas jau kirba mintyse.

Kaip reklamuojamos savižudybės

Jeigu alkoholio reklama įstatymiškai galima tik vėlai vakare, kai vaikai jau miega, tai ar neturėtų žinios apie savižudybes, nusikaltimus, smurtą būti rodomos irgi tik vėlai vakare ir su raide „s“? Beje, ne tik žinios, bet ir jų anonsai.

Net žiniasklaidoje skelbiama oficiali statistika, kad Lietuvoje yra labai daug savižudžių, skatina savižudybes. Jei prieš rinkimus reitingų statistiką skelbti uždrausta – kad neįtakotų rinkimų rezultatų, tai negi manome, kad paskelbta savižudybių statistika nėra dar vienas lašas į būsimo savižudžio apsisprendimą.

Psichologai tai vadina Verterio efektu – pagal Gėtės romaną „Jaunojo Verterio kančios“. Jei kas netiki – sociologo David P. Phillips surinkta statistika tai kraupiai patvirtina: iškart po plačiai paviešintos žinios apie žmogžudystę ar savižudybę, ženkliai, net iki 1000%, padidėja lėktuvų avarijų, nusinešusių gyvybes, skaičius. Įtaka neapsiriboja tik lėktuvais – daugėja ir automobilių avarijų, kitų panašių nelaimių. Ir kuo savižudybė plačiau išviešinta, tuo jos neigiama įtaka didesnė. Tokios avarijos yra subtili, nesąmoningai įvykdoma savižudybės forma, o ką jau kalbėti apie kitų, bėdų prislėgtų piliečių teigiamos nuomonės apie savižudybes formavimą.

Žvelgiant į dabartinę žiniasklaidą, gali pasirodyti, kad kažkas specialiai organizuoja lietuvių naikinimo kampaniją. Net visuomeninis transliuotojas, kuriam turėtų rūpėti visuomenės gerovė, o ne reitingai, neatsispyrė pagundai pareklamuoti devynmečio savižudybę. Gal ir buvo gera intencija pranešti visuomenei apie tragediją, tačiau pasirinkta forma – dar vienas būdas įteigti vaikams nuomonę, kad yra ir toks problemų sprendimo būdas.

Realybė tai tik nuomonė apie tai, kas yra realybė

Nuomonė yra žymiai svarbiau už realybę. Dažnai realybė visiškai neturi įtakos nuomonei – juk „visi žino“, kad dėl krizės Lietuvoje kaltas Kubilius, bažnyčia – gerai, o Lietuvoje gyventi – blogai.

Suformuoti atitinkamą nuomonę yra žymiai svarbiau, nei sukurti „objektyviai geresnį“dalyką. Objektyvi realybė (jei tik tokia egzistuoja) yra tik viena iš nuomonės formavimo dedamųjų.

Tai supranta sėkmingi verslininkai. Sėkmingiausių produktų techninės charakteristikos paprastai nėra geriausios. Geriausia yra visuomenės (tikslinės auditorijos) nuomonė apie produktą.

Tai supranta ir politikai. Politikoje faktai neveikia, veikia politikų formuojamos nuomonės.

Marketingas yra praktinė psichologija

Kodėl aš, marketingistas, rašau apie savižudybes? Kokią turiu teisę, ką nusimanau?

Todėl, kad marketingas yra praktinė psichologija.

Savižudybės skatinimo kampanija Lietuvoje yra puikus marketingo pavyzdys, davęs puikius rezultatus – mes pirmaujame Europoje. Panašia sėkme gali pasigirti nebent mobiliųjų operatorių kampanijos, po kurių nešiojamės po du telefonus ir politikų kampanija „Kubilius yra blogai“.

Marketingas – tai ne įžymios reklamos kampanijos, akcijos ir nuolaidos. Geriausias marketingas dažniausiai yra nematomas, jo rezultatai ateina tyliai, ir visiems atrodo, kad „taip turi būti“.

Jei mums nepatinka paauglių savižudybės, jei nepatinka pirmauti pagal savižudybių skaičių, tai pasiekti priešingą rezultatą galima tik marketingo – praktinės psichologijos priemonėmis, o ne įvairiomis didelių pinigų reikalaujančiomis „programomis“, įgyvendinamomis nekompetentingų valdininkų. Reikia ne didelių pinigų, o didelio pasiryžimo, proto ir praktinių psichologijos žinių.

Savikontrolė, pateikimo būdas, o ne cenzūra

Nesakau, kad turime gyventi sterilioje visuomenėje. Jokiu būdu. Mes turim turėti galimybę žinoti viską. Bet ta galimybe reikia naudotis atsakingai, suprantant, kokias pasekmes viena ar kita žinia gali sukelti. Ir jei nusprendžiame skelbti – skelbkime taip, kad tai mažintų, o ne didintų savižudybių skaičių.

Dabar mūsų mėgavimasis laisve ir smurtu, ne laiku ir ne vietoje reiškiamas pseudohumanizmas ir korektiškumas devynmetį privedė prie savižudybės. Neabejoju, kad dar visa eilė vaikų yra keli žingsniai nuo tragedijos. Kai kitą kartą norėsite pirmąjame laikraščio puslapyje pranešti apie savižudybę ir kalbėti be pasmerkimo intonacijų, pagalvokite apie savo vaikus. Galbūt, tai bus paskutinis lašas, sakantis, jog nusižudyti yra geriausias būdas spręsti iškilusias problemas. Nes tai, ką jūs parašysite, galioja ir jūsų vaikams.

Ačiū iš anksto, kad dalinatės su savo draugais Facebook'e:

Linas Šimonis | 2011.10.12.

Diskusija

  1. Renaldas Skirgaila says

    2011.10.14 at 10:55

    Sutinku su Jusu issakyta nuomone del viesinimo tokio pobudzio informacijos, kuri pasiekia visuomene ir del to padaro savo griaunamaji darba. Manau, kad reiketu pradeti kitaip traktuoti savizudybe nei iki siol buvo tai buvo daroma. Daugelis supranata, kad tai Blogai. Taciau yra bijoma issakyti atvirai, jog tai yra Blogas ir gedingas kelias.
    Pats turiu vaikus. Puikiai suprantu issakyta susirupinima sia tema. Palaikau straipsni 100%!
    Manau, kad savizudybe negali buti alternatyva ar pasirinkimas niekam ir jokiu atveju!
    R.

  2. Remigijus Gineitis says

    2011.10.14 at 17:43

    Bravo, puikus straipsnis! Aš nesutinku, kad savižudybę reikėtų niekinti ar smerkti, geriau suprasti žmogaus būseną ir aiškiai nurodyti geresnį kelią. Tačiau visiškai pritariu, kad reklamos ir žiniasklaidos poveikis – neatremiamas ir ja turėtų naudotis tik tie, kurie geba atsakyti už sukeltas pasekmes.

  3. Evaldas Venskutonis says

    2011.10.15 at 22:49

    Puiki intencija. Aktuali tematika. Konstruktyvus temos dėliojimas.
    Dar nebaigęs skaityti publikacijos, jau vysčiau mintį, kurią straipsnio pabaigoje pateikė Linas. Tik dar paantrindamas Linui, pabrėšiu, jog visuomenė verta žinoti visą informaciją kotiruojančią Lietuvoje bei už jos ribų, tačiau VISKĄ būtina “filtruoti” bei rasti saugiausius jos pateikimo būdus.
    Taip pat pritariu posakiui, jog tai, kas skelbiama, tuo ir gyvenama. Galbūt, iš tiesų, Lietuvos savižudybių procentinės išraiškos per dažnai pasirodo medijose. Galbūt, iš tiesų, šią informaciją reikėtų riboti ARBA rasti tinkamas jos pateikimo formas, vietas bei laiką. Taip mažėtų šios “neigiamos” informacijos komunikacija bei jos atrandamumas. Tokiu būdu mažėtų įtaka jautriems, šiai tematikai, visuomenės sluoksniams arba atskiriems jos vienetams.
    Kitavertus, banalizuodami ARBA mažindami šios problematikos aktualumą viešoj erdvėj, paminsime ir poreikį spręsti ją. Vienok, viskam visgi egzistuoja informacijos formavimo bei jos pateikimo būdai. O tam mes turime RsV specialistus bei Marketologus. Galima puikiausiai išnaudoti šio resurso kompetenciją.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Linas Šimonis
Lino Šimonio nuotrauka viešam naudojimui.

Vadovo konsultavimas

  • Vadovo konsultavimas
  • Strateginės sesijos moderavimas

Mokymai ir konferencijos

  • Marketingo strategijos paskaita

Atsiliepimai

Tikėkimės, kad bendradarbiavimas nenutrūks

Labai džiaugiuosi su Jumis susipažinusi ir dar kartą ačiū už šaunų seminarą. Svarbiausia, kad Jūs mokate įkvėpti.

Natalija Pauliukienė, KTU PI Vadybos mokymo centras

Gaila, kad per vėlai pradėjome dirbti su Linu Šimoniu

Gaila, kad per vėlai pradėjome dirbti su Linu Šimoniu. Kol dirbome patys, uždirbome žymiai mažiau, negu būtume uždirbę su jo pagalba. Norime pelnytai pagirti Liną už sugebėjimą įsigilinti ir suvokti įmonės problemas, už tinkamą veiksmų planą bei pateiktą aiškią veiklos strategiją. Lino konsultacijos mūsų įmonei padėjo stiprų pamatą, siekiant įgyvendinti užsibrėžtus tikslus, paskatino tobulėti tiek asmeniškai, tiek visą įmonę.

Darius Igaris, Geralda Decor direktorius

Lino konsultacijos – tai marketingo aukštasis pilotažas.

Reikėjo pusės metų, kad priprastume vieni prie kitų, kad „apšlifuotume aštrius kampus“. Tik dirbdamas su Linu Šimoniu supratau, kiek įmonei reiškia rinkodara, o dar labiau įsikaliau į galvą, kiek ji svarbi gamybinės įmonės vadovui. Kad tai kasdienis nepaliaujamas darbas, toks pat kaip gamyba, tik daug daug svarbesnis. Šio bendro darbo privalumas - kad galime bet kuriuo metu tartis ir gauti kvalifikuotą konsultaciją. O Lino konsultacijos, marketingo pritaikymas prie įmonės specifikos - tai marketingo aukštasis pilotažas.

Valentinas Navikauskas, UAB Tūta valdybos pirmininkas

Nepriimame jokių svarbesnių strateginių sprendimų prieš tai nepasikonsultavę su Linu Šimoniu

Tuo viskas pasakyta.

Aidas Kaubrys, Office Guru direktorius

Skatina verslo plėtrą

Konsultacijos ir nuolatinė Jūsų pagalba naudinga ne tik dabar, bet ir skatina galvoti apie verslo plėtrą.

Gintautas Igaris, Geralda direktorius

Vykdant priimtus strateginius sprendimus nedelsiant, galima pasiekti akivaizdžių rezultatų.

Konsultuojuosi pas Liną Šimonį jau ne pirmus metus. Iš pradžių tai atrodė kiek neįprasta, ir reikėjo laiko įvertinti gautą informaciją. Tačiau dabar galiu drąsiai teigti, kad vykdant priimtus strateginius sprendimus nedelsiant, galima pasiekti akivaizdžių rezultatų.

Aidas Vaičiulis, Vaičiulis human resources consulting direktorius

Naudinga Lino patirtis ieškant strateginių pranašumų

Dirbant su Linu pavyko atrasti nemažai naujų įžvalgų - tarsi požiūrį iš šalies į savo produkto problematiką, o ypač naudinga buvo Lino  patirtis ieškant strateginių pranašumų - t.y., gryninant produkto pozicionavimą.

Sigitas Stasevičius, Ogmios centras direktorius

Straipsniai

  • Valstybės marketingas: kokį paminklą statyti Lukiškių aikštėje?

    Valstybės marketingas: kokį paminklą statyti Lukiškių aikštėje?

  • Maxima prieš Lidl: šūvis sau į koją

    Maxima prieš Lidl: šūvis sau į koją

  • Bankų marketingo problemos

    Bankų marketingo problemos

  • Propagandos karai Lietuvoje: Rusija prieš demokratiją

    Propagandos karai Lietuvoje: Rusija prieš demokratiją

  • Lietuviai – lojalūs pirkėjai

    Lietuviai – lojalūs pirkėjai

Žiniasklaidoje

  • 15min.lt: Dėvėtas prekes Lietuvoje perkam brangiau, nei naujas užsienyje: patys kalti, sako ekspertai

    2020.11.18
  • Delfi.lt: Užsienyje drabužius išparduoda už centus, o lietuviams – špyga? Paaiškino, kodėl neturime grandiozinių nuolaidų

    2020.10.14
  • LRT.lt: Nustebino „Sugamour“ kainos Vilniuje: už tą patį patiekalą sumokėjo beveik dvigubai daugiau nei Kaune

    2020.07.01
  • Delfi.lt: Įvertino į Lietuvą žengusį naują rusišką prekybos tinklą: visiems vietos po saule neužteks

    2020.06.17
  • Delfi.lt: Pardavėjo profesija išgyvena „aukso amžių“: į parduotuves einame ne prekių, o dėmesio

    2020.03.10

Konferencijos ir seminarai

  • Marketingo strategijos pagrindai ir praktika – verslumo mokymai Marijampolės kolegijoje

    Marketingo strategijos pagrindai ir praktika – verslumo mokymai Marijampolės kolegijoje

    2019.04.09

Populiariausi straipsniai

EZ Fat Footer #1

This is Dynamik Widget Area. You can add content to this area by going to Appearance > Widgets in your WordPress Dashboard and adding new widgets to this area.

  • Marketingo strategijos paskaita

RSS LinasSimonis.com

Paieška svetainėje

Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors

© 1999–2025 Linas Šimonis
Terminalo g. 3, Kauno LEZ, LT-54469 Kaunas
Kopijuoti ir platinti be autoriaus raštiško sutikimo draudžiama. Cituojant, nuoroda į www.LinasSimonis.lt būtina.

Pilnam funkcionalumo užtikrinimui, svetainėje naudojami "cookies". Prašau, leiskite juos. Sutinku Atmesti Privatumo politika
Privacy & Cookies Policy

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
Necessary
Always Enabled
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
Non-necessary
Any cookies that may not be particularly necessary for the website to function and is used specifically to collect user personal data via analytics, ads, other embedded contents are termed as non-necessary cookies. It is mandatory to procure user consent prior to running these cookies on your website.
SAVE & ACCEPT