2008.05.09 Eglė Juršytė, lrt.lt
Ne vienas gamybininkas ar prekybininkas pastaruoju metu ėmė ir „pažaliavo“ – vartotoją bando pritraukti ekologiškais produktais. „Ekologija tampa vienu iš kriterijų, pagal kurį pirkėjas pasirenka ir prekybos tinklą“, – teigia „Iki“ Komunikacijos vadovas. Specialistai komentuoja, kad judėjimą ekologiškumo link lėmė požiūris, jog „jei vienas padarė, ir aš negaliu atsilikti“, o žalieji daigeliai Lietuvoje dar tik kalasi.
Vilnietė studentė Rita sako ekologija per daug nesidominti, bet pasakoja, jog bent maisto produktus stengiasi rinktis natūralius, net jei už juos reikia mokėti daugiau.
„Tarkime, drabužiams tokių kriterijų netaikau. Net nežinau, kaip reikėtų atpažinti jų ekologiškumą, bet maistą stengiuosi rinktis natūralų. Kosmetikai dedu pliusą, jei ji nebandyta su gyvūnais“, – aiškina ji.
T. Vaišvila sako, jog panašiai gaminius besirenkančių pirkėjų vis daugiau.
„Ekologiški produktai dažniausiai brangesni, vis dar sunkiau parduodami, bet poreikis iš pirkėjo yra“, – lrt.lt sakė T. Vaišvila.
Dėl tokio poreikio „Iki“, jau ne vienerius metus prekiaujanti popieriniais pirkinių maišeliais, neseniai pradėjo siūlyti daugkartinio naudojimo maišelius.
Tuo metu „Maximos“ prekybos tinklas šiuo metu vykdo reklaminę atnaujintos ekologiškų produktų linijos „Ekologica“ kampaniją.
Atnaujinamas ne tik prekės ženklas, bet ir iš esmės peržiūrimas ir asortimentas, pirkėjams bus pasiūlyta daugiau produktų, kurių ekologiškumą tvirtins sertifikatai.
Anot „Maximos“ Privačių prekės ženklų skyriaus vadovės Jolitos Vinskaitės, nors kol kas ekologiški produktai sudaro nedidelę visų prekybos centruose siūlomų produktų dalį, kasmet jų paklausa didėja.
„Iki“ savo vardą susieja ir su daugiau ekologinių idėjų: tinklas skelbia rengiantis aplinkos tvarkymo akcijas, besirenkantis mažiau aplinką teršiantį transportą.
Anot T. Vaišvilos, iniciatyva į tinklą atkeliavo iš savininkų, Belgijoje gyvenančių prancūzų.
„Prieš aštuonerius metus ten panašios idėjos buvo gerokai stipresnės nei pas mus“, – pasakoja jis.
Grandininė reakcijaĮmonės „Ekonominės konsultacijos ir tyrimai“ partneris Raimondas Paškevičius lrt.lt komentuoja, jog pastaruoju metu ekologinių verslininkų iniciatyvų padaugėjo dėl principo, jog „jei vienas padarė, ir aš negaliu atsilikti“.
„Vartotojai dar ne itin reikalauja tokių dalykų, bet jau juos pastebi. Dabar tokia mada. Jei atsilieki, apie tave gali pradėti formuotis neigiama nuomonė“, – aiškina jis.
Viešųjų ryšių specialistas Linas Šimonis priduria, kad ekologiškumas kol kas yra labiau reklamos akcentas nei tikra idėja.
„Manau, kad kol kas viskas dar tik embriono stadijoje. Nors viešojoje erdvėje ir daugėja panašių reklamų, bet jos labiau pristato kokias nors prekybines akcijas, nei iš tiesų remia idėjas“, – sako jis.
Tačiau abu specialistai sutinka, kad „mada“ greitai nepraeis ir kuo toliau, tuo gali tapti svarbesnė, nors kada ekologiškumo idėjos apims ne tik prekybininkus, bet ir didžiausius teršėjus – fabrikus, gamyklas, jie neprognozuoja.
„Atsirita tokia banga – pasaulio vartotojai pradeda kovoti už kitokį produktą“, – pastebi R. Paškevičius.
L. Šimonis savo ruožtu aiškina, kad poreikį pažangesniam produktui palaiko auganti ekonomika, didėjančios pajamos – mažiau uždirbantis žmogus brangesnio produkto nepirks.
„Kadangi tikėtina, jog gyvenimo lygis Lietuvoje gerės, tai ir ekologinės idėjos turėtų plėtotis“, – kalbėjo jis.